تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 بهمن 1392
تبدیل سلول های انسانی بالغ به سلول های بنیادی ایجاد کننده فولیکول مو

  تبدیل سلول های انسانی بالغ به سلول های بنیادی ایجاد کننده فولیکول مو

یک روش بالقوه برای بازگشت موهای از دست رفته استفاده از سلول های بنیادی برای تولید مجدد فولیکول های موی از دست رفته یا مرده است؛ اما تولید تعداد کافی از سلول های بنیادی تولید کننده فولیکول مو تاکنون مقدور نبوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازEurekAlert، محققین روشی را برای تبدیل سلول های بالغ به سلول های بنیادی اپیتلیالی(EpSCs) ایجاد کرده اند که اولین بار است در مورد انسان و موش به کار می رود.

سلول های بنیادی اپیتلیالی زمانی که به یک موش سرکوب شده از نظر ایمنی پیوند می شوند، انواع سلول های مختلف پوست انسان و فولیکول مو را ایجاد می کنند و حتی از لحاظ ساختاری می توان شفت مو را نیز تشخیص داد.

محققین دیگری نیز این هدف را با استفاده از سلول های پوستی انسان به نام فیبروبلاست درمی دنبال کردند، آن ها سه ژن را به این سلول ها اضافه کرده و سلول های بنیادی پرتوان القا شده را تولید کردند که توان تمایز به انواع سلول های بدن را دارد. آن ها سپس این سلول ها را به سلول های بنیادی اپیتلیالی تبدیل کردند که به طور طبیعی در بالج فولیکول های مو وجود دارد.

مقایسه الگوهای بیان ژن در این سلول های بنیادی اپیتلیالی مشتق از iPSCها و آن هایی که از فولیکول مو به دست آمده اند نشان داد که دانشمندان  موفق شده اند که سلول های یکسانی را تولید کنند. و زمانی که آن ها این سلول ها را با سلول های درمی القا کننده مخلوط کردند و به پوست موشی با سیستم ایمنی سرکوب شده تزریق کردند مشاهده کردند که آن ها اپیدرم انسانی کارآ7یی را تولید کردند و فولیکول ها از لحاظ ساختاری مشابه فولیکول های انسانی هستند.

پایان مطلب/  

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه