تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 بهمن 1392
متخصص جراحی لاپاروسکوپی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

  ژنتیک یکی از فاکتورهای مهم توزیع چاقی است

متخصص جراحی لاپاروسکوپی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:یکی از فاکتورهای مهم توزیع چاقی در جوامع ژنتیک است . ژن چاقی در افراد آسیایی فعال تر و به همین دلیل تعداد افراد چاق در قاره آسیا نسبت به اروپا بیشتر است.
امتیاز: Article Rating

دکتر محسن محمودی، متخصص جراحی لاپاروسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گو با "بنیان"بیان کرد: عوامل مختلفی از جمله الگو و سبک زندگی، محیط زیست، الگوی غذایی و... در چاق شدن افراد تاثیر گذار است.
وی افزود: علاوه بر موارد فوق، ژنتیک در توزیع چاقی از اهمیت بالائی برخوردار است.برای مثال در یک خانواده که تعداد افراد چاق بیشتر است، امکان تولد یک نوزاد چاق بالاتر از خانواده ای است که افراد آن لاغر هستند.زیرا این مساله به صورت ارثی به اعضای یک خانواده انتقال پیدا می کند.
دکتر محمودی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از تولد نوزاد چاق در یک خانواده ای که که چاقی به صورت ارثی انتقال پیدا کرده است چه باید کرد گفت: باید در دوران بارداری فرد، مسائل رژیم غذایی، سبک زندگی، موارد بهداشتی توسط متخصصان مامایی و زنان کنترل و برنامه مناسبی به فرد باردار داده شود.
وی ادامه داد:علاوه بر رعایت موارد ذکر شده، چنانچه فرد باردار مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت است، این بیماری ها هم باید کنترل شود.زیرا ژن چاقی و دیابت به یکدیگر مرتبط هستند و در مادرانی که هم مبتلا به دیابت و هم چاق هستند احتمال تولد نوزاد چاق بیشتر است.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه