تاریخ انتشار: یکشنبه 13 بهمن 1392
کروموزوم 13 عامل چاقی است
جراح عمومی ولاپاروسکوپیک

  کروموزوم 13 عامل چاقی است

یک جراح عمومی و لاپاروسکوپیک از شناسایی 40 ژن که عامل چاقی هستند خبر داد و افزود: ژنی که بیشتر مسبب چاقی ژن می شود ژن اکروموزوم 13 است. ژن کروموزوم 13 میزان ورودی و خروج مواد غذایی در بدن را اداره کند
امتیاز: Article Rating

دکتر عبدالرضا باره ایی، جراح عمومی ولاپاروسکوپیک در گفت و گو با "بنیان" با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین مباحث و عواملی که در چاقی موثر است، ژن های موجود در بدن ما است بیان کرد: ما شاهد هستیم با وجود اینکه  بعضی از افراد کم غذا می خورند باز هم چاق می شوند. دلیل این امر، ژن و متابولیسم پایه است که تاثیر زیادی در چاق شدن افراد دارد.
وی افزود: امید می رود با تحقیقاتی که در حال حاضر روی ژن ها انجام می شود در آینده تا حدودی جلوی پیشرفت روزافزون چاقی را گرفت و این فرآیند یکی از روش های مبارزه با چاقی باشد.
دکتر باره ای در ادامه توضیح داد: انسان از ابتدای خلقت ژنی دارد که قادر است مواد غذایی را در داخل بدن ذخیره کند.از قرن 19 با پیشرفت کشاورزی و صنعت تنوع غذاهای در دسترس انسان زیاد شده است.به همین دلیل ژنی که مسئول ذخیره غذا است سردرگم شده است.
وی افزود: در حال حاضر انسان به دلیل تنوع غذا، بیشتر از مقداری که لازم است غذا مصرف می کند.به همین دلیل ژن  کروموزوم 13 تحریک شده و باعث می شود در افراد مساله ذخیره غذا با مشکل مواجه شود.
این لاپاروسکوپیک با تاکید بر اینکه علاوه بر فاکتورهای محیطی، فاکتور ژنتیک هم در چاق شدن افراد موثر است گفت: تا کنون اصلاح و بازنویسی ژن ها در مرحله بالین انجام نشده است.در حال حاضر این فعالیت در آزمایشگاه و روی موش و در کشورهای آمریکا و فرانسه انجام می شود.
دکتر باره ای در پاسخ به این سوال که آیا داروهایی موجود هستند که که سلول های چربی را مهار کنند یا خیر گفت: داروهایی که سلول های چربی را مهار کنند یا از بین ببرند به بازار عرضه شده اند اما به دلیل نتایج متفاوتی که داشته اند دوباره از بازار جمع آوری شدند.
وی در پایان تاکید کرد: در سال 2014 جز جراحی هیچ درمان دراز مدتی برای چاقی وجود ندارد. رژیم های مختلف غذایی در دراز مدت به ضرر فرد است. زیرا کرموزوم های بدن خاطره دارند و وقتی انسان میزان کالری ای که مصرف می کند را کاهش می دهد بعد از مدتی به دلیل خاطره کروموزوم ها بدن به مصرف کالری بالا روی می آورد و فرد دوباره چاق می شود.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه