تاریخ انتشار: شنبه 12 بهمن 1392
تولید سلول های بنیادی جنینی بدون استفاده ازجنین!

  تولید سلول های بنیادی جنینی بدون استفاده ازجنین!

محققان توانسته اند برای برگرداندن سلول بنیادی بالغ به مرحله سلول بنیادی جنینی روش تازه ای ابداع کنند. در این روش از اکسیژن و محیط اسیدی استفاده شده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، طبق نتایج مطالعه ای که اخیرا در نشریه Nature به چاپ رسیده است گروهی از محققان به روشی دست یافته اند که ممکن است روزی آن ها را قادر کند بدون نیاز به دستکاری ژنتیکی، سلول های ویژه هر فرد را تولید کرده و جهت درمان فرد از آن استفاده نمایند. 
سلول های بنیادی جنینی انسان pluripotent هستند به این معنی که می توانند به انواع مختلف سلول های بدن تبدیل شوند.  تا کنون سلول های بنیادی برای درمان برخی از بیماری ها استفاده شده اند. چندی پیش سایت Medical News Today  گزارش کرد دانشمندان توانسته اند با کمک سلول های بنیادی خون بند ناف پوست مصنوعی بسازند. محققان دیگری نیز از سلول های بنیادی برای درمان بیماری های قلبی-عروقی، اختلالات مغزی و بیماری های خونی استفاده نموده اند. برای به دست آوردن سلول های بنیادی جنینی با در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی از جنین 5-4 روزه استفاده می شود این کار منجر به از بین رفتن جنین می شود. در سال 2006 دانشمندان موفق به تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی  یا iPS  شدند. این موفقیت با دستکاری ژنتیکی سلول های بنیادی بالغ و برگرداندن آن ها به مرحله ای که  چندتوان(pluripotent) هستند، امکان پذیر شد. بسیاری از دانشمندان برای تحقیقات خود از سلول های iPS سود می جویند. بر خلاف سلول های بنیادی جنینی انسان که قادر به تمایز به هر نوع سلول بالغ هستند، سلول های بالغ تنها می توانند به انواع خاصی از سلول تبدیل شوند بنابراین استفاده از آن ها محدود است. محققان سلول های بالغ را در محیط های متفاوتی  از جمله اکسیژن کم و اسیدهای مختلف قرار دادند به طوری که سلول ها تقریبا مردند. آن ها دریافتند که دربرخی روزها این سلول ها به سلول هایی معادل سلول های بنیادی جنینی تبدیل می شوند. به گفته محققان با این روش برای به دست آوردن سلول های بنیادی جنینی دیگر نیازی به تولید جنین نیست و می توان به کمک این روش سلول های بنیادی پرتوان را برای هر فرد به طور اختصاصی تولید کرد. مسیر سلول های بالغ می تواند به طور کامل با  قرار گرفتن این سلول ها در معرض عواملی نظیر استرس یا آسیب تغییر کند. مزیت دیگر روش جدید عدم نیاز به دستکاری DNA سلول است. در این مطالعه از سلول های خونی استفاده شده است. این گروه قصد دارند در ادامه تحقیقات خود مکانیسم این تبدیل شدن را شناسایی کنند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه