تاریخ انتشار: یکشنبه 13 بهمن 1392
تولید سلول های بنیادی با استفاده از اسید

  تولید سلول های بنیادی با استفاده از اسید

دانشمندان ژاپنی به شیوه جدیدی برای تولید سلول های بنیادی دست یافتند . در این شیوه با فرو بردن سلول های خون درون اسید، سلول های بنیادی به دست می آید.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، سلول های بنیادی می توانند به هر نوع بافت تبدیل شوند و در حال حاضر برای درمان چشم، قلب و مغز از این سلول ها استفاده می شود.
 
اما تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد فناوری تولید این سلول ها می تواند ارزان تر ، سریع تر و امن تر باشد.
 
به گفته محققان بدن انسان از سلول ها با نقش های خاص و ثابت مانند سلول های عصبی ، سلول های کبد و سلول های عضلانی ساخته شده است. 
 
اما سلول های بنیادی می توانند به هر نوع دیگری از سلول تبدیل شوند و به همین دلیل سال ها است به عنوان یک میدان اصلی پژوهش در علم پزشکی برای ترمیم بدن محسوب می شوند.
 
حالا مطالعات دانشمندان درباره سلول های بنیادی وارد مراحل تازه ای شده است. در این روش جدید، دانشمندان، سلول های گلبول سفید خون را برای مدت 30 دقیقه روی یک اسید ویژه به صورت قطره چکانی می ریزند.
 
بدین ترتیب سلول های خونی دچار شوک شده و به سلول های جنینی که شبیه سلول های بنیادی هستند، تبدیل می شوند.
 
به گزارش ایرنا این آزمایش در حال حاضر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است. اما گفته می شود از همین شیوه می توان برای سلول های بدن انسان نیز بهره گرفت.
 
به گفته محققان این کشف جدید، دستاورد عظیمی در عرصه پزشکی است و با گسترش آن می توان از سلول های سالم خود فرد برای تولید بافت های آسیب دیده مختلف بدن از جمله سلول های قلبی بهره گرفت.
 
تا پیش از این ، دانشمندان برای تولید سلول های بنیادی از مغز استخوان استفاده می کردند. آنها بر اساس این فرضیه که شاید سلول های سالم در بافت های آسیب دیده بتوانند در این زمینه کمک کنند، آزمایش اخیر را طراحی کردند.
 
به گفته محققان این شیوه در مقایسه با شیوه های قبلی بسیار آسان تر و کم هزینه تر است و حتی می توان در آزمایشگاه های دانشگاهی نیز آن را تولید کرد. همچنین در این شیوه، تعداد سلول های بنیادی تولید شده بسیار کمتر بوده و زمان لازم برای تولید این سلول های نیز بسیار کوتاه است.
 
محققان امیدوارند از امکانات جدیدی که این یافته جدید ارایه می کند نه تنها برای تولید سلول های بنیادی بلکه برای مبارزه با سرطان نیز استفاده کنند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه