تاریخ انتشار: دوشنبه 14 بهمن 1392
ابداع سومین روش تولید سلول های بنیادی پرتوان

  ابداع سومین روش تولید سلول های بنیادی پرتوان

یک تیم بین المللی از محققان روش جدیدی را برای تولید سلول های پرتوان ابداع کرده اند. این سلول ها توانایی تبدیل شدن به انواع سلول های بدن را دارند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از chicagotribune، روش جدید باعث به راه افتادن فرایند برنامه ریزی مجدد سلول می شود. این گروه امیدوارند بتوانند روش مذکور را در مورد سلول های انسان نیز به کار برند و از آن در پزشکی ترمیمی  استفاده نمایند. روش جدید  stimulus-triggered acquisition of pluripotency یا STAP نام گرفته است و سلول های تولید شده به کمک این روش STAP cell نامیده می شوند.  بعد از سلول های بنیادی جنین و سلول های بنیادی پرتوان یا iPS ، این سلول ها را می توان به عنوان نوع سوم سلول های پرتوان یا pluripotent در نظر گرفت. STAP cell ها در مقایسه با  iPS علاوه براین که راحت تر تولید می شوند خطر ایجاد سرطان توسط آن ها نیز کم تر است. گروه تحقیقاتی سلول های لنفوسیت موش را جمع آوری نموده و آن ها را به مدت 30 دقیقه در محلول اسیدی قرار داده اند. سپس سلول ها را به همراه پروتئین  خاصی کشت داده اند. بعد از دو الی سه روز سلول ها به سلول های پرتوان تبدیل شده اند. این سلول ها توانسته اند به سلول های عصبی و ماهیچه ای تبدیل شوند. 
تکامل جانداران از یک سلول تخم لقاح یافته شروع می شود. این سلول تقسیمات مکرر را پشت سرگذاشته و سلول های حاصل تمایز می یابند. قبلا تصور می شد زمانی که سلول ها در چنین بافت ها و اندام هایی مانند خون، پوست، مغز و اندام های داخلی رشد می کنند دیگر نمی توانند به انواع دیگر سلول ها تبدیل شوند. در سال 2006 محققی به نام Yamanaka چهار نوع ژن را به سلول های موش وارد کرد و توانست آن ها را به مرحله ای که شبیه سلول تخم هستند برگرداند و این سلول ها که iPS نامیده شدند،  توانایی pluripotency پیدا کردند. وی در سال 2007توانست سلول های iPS انسانی را نیز تولید کند. این امیدواری وجود دارد که اگر بتوان با استفاده از سلول های انسان STAP cell  تولید کرد از آن ها در درمان و نیز تولید داروهای جدید سود جست. محققان معتقدند با استفاده از این سلول ها می توان در مورد پیری و سرطان نیز مطالعات بیشتری انجام داد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 25 اردیبهشت,1393

لیلا عرب

فاطمه عزیز <br />با سلام <br />این سلول ها فعلا در تحقیقات در نمونه های حیوانی در حال بررسی و مطالعه هستند و در انسان پیوند زده نمی شوند.

پنجشنبه, 25 اردیبهشت,1393

fatemehmohamadjafari

آیا از این سلول ها جهت ترمیم در بیماران قطع نخاعی میشه استفاده کرد؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه