تاریخ انتشار: دوشنبه 14 بهمن 1392
ژنی به نام UHRF1 عامل سرطان کبد

  ژنی به نام UHRF1 عامل سرطان کبد

با به کارگیری گورخر ماهی به عنوان حیوان آزمایشگاهی و اطلاعات به دست آمده از تومورهای انسانی محققان امیدوارند ژن های دارای نقش در سرطان کبد را شناسایی کرده ،آن ها را مورد هدف قرار داده و درمانی برای hepatocellular carcinoma که شایع ترین سرطان کبد است، بیابند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مرگ و میربیمارانی که در مراحل پیشرفته سرطان کبد یا hepatocellular به سر می برند بسیار بالاست. داروهای کنونی شانس زنده ماندن این بیماران را اندکی بالا می برند. با استفاده از نوعی گورخرماهی دارای تغییرات ژنتیکی که در تحقیقات سرطان بسیار کاراست و نیز سلول های کشت داده شده و اطلاعات به دست آمده ازتومورهای انسانی، محققان دریافته اند که ژنی به نام UHRF1 که در بسیاری از سرطان ها به شدت بیان می شود می تواند باعث سرطان کبد شود. این ژن در 20 روز توانسته است در 75درصد ماهی های مورد مطالعه  باعث پیشرفت سرطان شود. نتایج به دست آمده از این تحقیق درمجله Cancer Cell ارائه شده است. این اولین بار است که نشان داده شده UHRF1 زمانی که به شدت بیان می شود به تنهایی می تواند برای ایجاد سرطان کافی باشد. این ژن تنظیم کننده مرکزی epigenome است. این فرایند مجموعه ای از تغییرات برگشت پذیر  DNA و پروتئین های همراه آن است. این تغییرات از آن جهت مهم هستند که تعیین می کنند چه ژن هایی بیان شوند وچگونه DNA در هنگام تقسیم سلولی منتقل شود. epigenome سلول های سرطانی با سلول های طبیعی بسیار متفاوت است و در این زمینه تحقیقات زیادی انجام می شود زیرا امکان برگشت تغییراتی که در سرطان نقش دارند وجود دارد. 
سلول های سرطانی از مکانیزم هایی که با سرطان مقابله می کنند می گریزند یکی از این مکانیزم ها پیری سلولی است. این مطالعه نشان داده است تومورهایی که میزان UHRF1 در آن ها بالاست  از سلول هایی به وجود آمده اند که از مرحله پیری سلول گریخته و تشکیل تومور داده اند. UHRF1 در 50-40 درصد سرطان های hepatocellular بیان می شود.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه