تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 بهمن 1392
ویرایش دقیق ژن در میمون ها راه را برای ایجاد مدل های باارزش بیمارهای انسانی هموار می کند

  ویرایش دقیق ژن در میمون ها راه را برای ایجاد مدل های باارزش بیمارهای انسانی هموار می کند

در مطالعه ای جدید، محققین برای اولین بار موفق شده اند با استفاده از یک روش منطقی و کارا به نام سیستم CRISPR/Cas9 ، دستکاریهای ژنی دقیقی را در میمون ها انجام دهند.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، میمون ها به دلیل شباهت بسیار زیادشان به انسان برای مدل سازی بیماری ها بسیار مهم هستند اما تلاش های قبلی برای ایجاد تغییرات دقیق ژن ها در پریمات ها با شکست مواجه شده است. در مطالعه ای جدید، محققین برای اولین بار موفق شده اند با استفاده از یک روش منطقی و کارا به نام سیستم CRISPR/Cas9 ، مدیفیکاسیون های ژنی دقیقی را در میمون ها انجام دهند. این مطالعه راه های جدیدی را برای تکوین درمان موثر برای بسیاری از بیماری های انسانی باز می کند.

محققین می گویند مطالعه ما نشان داده است که سیستم CRISPR/Cas9 قادر است به طور هم زمان دو ژن هدف را با هم  و در یک مرحله مختل  کند بدون این که تولید جهش های خاموش کننده کند.

با توجه به این که بسیاری از بیماری های انسانی به دلیل ناهنجاری های ژنتیکی رخ می دهد، دستکاری های ژنتیکی هدف دار در میمون ها می تواند برای مدل سازی بیماری های انسانی بسیار ارزشمند باشد.

سیستم CRISPR/Cas9 یک ابزار ویرایش کننده ژنی است که توالی های خاص DNA را در ژنوم هدف قرار می دهد. پروتئین های Cas9 که به کمک مولکول هایی به نام RNAی تک راهنما به سمت جایگاه هایی در ژنوم هدایت می شوند و با ایجاد شکست هایی در DNAی دو رشته ای ایجاد جهش می کنند. تاکنون سیستم CRISPR/Cas9 و دیگر تکنیک های ویرایش کننده ژنی در مورد پستاندارانی مانند رت ها و موش ها موفق بوده اند اما در مورد پریمات ها این اتفاق تاکنون رخ نداده بود.

محققین مولکول های mRNA کد کننده Cas9 و RNAهای تکی راهنما طراحی شده برای هدف قرار دادن سه ژن را  را به درون جنین تک سلولی میمون ها تزریق کردند. بعد از توالی یابی ژنومی 15 جنین، آن ها دریافتند که هشت تا از این جنین ها جهش های همزمانی را در دو ژن هدف نشان دادند.

محققین سپس این جنین های دستکاری شده ژنتیکی را به میمون های ماده منتقل کردند، یکی از آن ها ایجاد دوقلو کردو با توالی یابی DNAی ژنومی دوقلوها آن ها جهش هایی را در این دوقلوها مشاهده کردند. علاوه بر این سیستم CRISPR/Cas9 نمی تواند تولید موتاسیون در جایگاه هایی از ژنوم کند که هدف نبوده اند. بنابراین با استفاده از این سیستم هدفمند می تواند مدلسازی خوبی از بیماری های انسانی کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه