تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 بهمن 1392
افزایش رشد مجدد استخوان با استفاده ازترکیبات مولکولی نوترکیب

  افزایش رشد مجدد استخوان با استفاده ازترکیبات مولکولی نوترکیب

دانشمندان به نقش دو مسیر مولکولی Wnt و BMP در بازگشت سلول های استخوانی به حالت بنیادی خود و رشد مجدد استخوان پی بردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، زیست شناسان دانشگاه Oregon دریچه جدیدی را بر فرآیندهای طبیعی ترمیم استخوان در گورخرماهی گشودند که می تواند در درمان های پیشرفته بیماری ها و شکستگی های استخوان استفاده شود. در مطالعه جدیدی دانشمندان نشان دادند که دو مسیر مولکولی جهت جایگزینی صحیح استخوان های از دست رفته در گورخرماهی(Zebra fish) با یکدیگر همکاری می کنند. یک مسیر سیگنال دهی، سلول های استخوانی موجود را به حالت شبیه سلول بنیادی در حال تکوین برمی گرداند و سپس از رشد آنها در جهت جایگزینی سلول های از دست رفته حمایت می کند. مسیر دوم سلول های تازه شکل گرفته را برای بازگشت به استخوان دارای عملکرد و منظم هدایت می کند. با استفاده از روش های مولکولی و سلولی و ژنتیکی جزئیات چگونگی عملکرد دو مسیر مخالف را برای حفظ تعادل فرآیندهای ترمیم می توان مشخص کرد. برخلاف انسان برخی مهره داران مانند Zebra fish توانایی ذاتی برای ترمیم زوائد و اندام های از دست رفته رادارند. به گفته دکتر Stankunas، فرآیند مبهمی سلول های باقی مانده را برای برگشت به حالت اولیه تکوینی، فرآیندی به نام تمایززدایی، تحت آسیب های بافتی به راه می اندازد. این فرآیند در حیواناتی مانند Zebra fish منحصر به فرد است و می تواند کلیدی برای توانایی آنها در ترمیم بافت های از دست رفته باشد. فهم مکانیسم این عمل می تواند طراحی درمان های ترمیمی را حمایت کند.
دانشمندان یافتند که سیگنالینگ سلول – سلول توسط Wnt در تبدیل سلول های بالغ به حالت پیش ساز خود پس از قطع باله در Zebra fish شرکت دارد. تولید Wnt در سر باله در حال رشد موجب حفظ سلول های پیش ساز استخوانی در حال تقسیم می گردد تا زمانی که باله کاملأ جایگزین شود. مسیر دوم، BMP می باشد که موجب تبدیل سلول های پیش ساز به استخوان بالغ می گردد. محققین نشان دادند که هر دو مسیر Wnt  و BMP جهت تکمیل فرآیندها ضروری هستند. پستانداران شامل انسان ها این مسیرها را دارند و اختلال در این مسیرها با بیماری های استخوانی متنوعی مرتبط است. دستکاری این دو مسیرها می تواند منجر به درمان های جدیدی شود. سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از BMP نوترکیب را جهت رشد استخوان پس از جراحی ها صادر کرده است. یافته های جدید پیشنهاد می کند که BMP بسیار زیاد تعادل بین Wnt و BMP را معکوس می سازد.
به گفته دکتر Stankunas، نتایج این مطالعه، ترمیم افزایش یافته استخوان انسان و یا ترمیم القا شده استخوان را یک ایده  غیر قابل دسترس نمی داند. با شناسایی نقش سلولی و مولکولی سیگنال ها در Zebra fish و ارتباطات مشخص نشده در پستانداران می توان استخوان های انسان را برای ترمیم خودشان القا کرد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه