تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 بهمن 1392
ایران مقام دوم منطقه در تولید علم رشته سلول های بنیادی

  ایران مقام دوم منطقه در تولید علم رشته سلول های بنیادی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: براساس داده های پایگاه استنادی اسکوپوس Scopus، جمهوری اسلامی ایران با تولید هزار و 190 مدرک در رشته سلول های بنیادی، رتبه 28 جهان و مقام دوم منطقه را دراختیار دارد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان از روابط عمومی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، جعفر مهراد به پیشرفت های کشور در برخی از رشته های فناوری های نوین اشاره کرد و گفت: ایران در رشته سلول های بنیادی فعالیت های در خور توجهی دارد و مراکز دانشگاهی و پژوهشی از جمله پژوهشگاه رویان و شعبه های آن در حالی که اقدامات موثری را در زمینه تحقیقات کاربردی آغاز کرده اند، مقالات مهمی را نیز در مجلات معتبر بین المللی چاپ می کنند. 
 
رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: آمریکا، ژاپن، چین، آلمان و انگلستان کشورهایی هستند که در زمینه سلول های بنیادی جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده و بیشترین تولیدات علمی در این رشته را دارا هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: در حوزه تولید علم در رشته سلول های بنیادی، ترکیه هم اکنون مقام اول منطقه و کشورهای اسلامی را دارد و کشورهای مالزی و مصر و لبنان نیز رتبه های سوم، چهارم و پنجم را در جمع کشورهای اسلامی و منطقه در اختیار دارند. 
 
وی موقعیت ایران در دانش هوا فضا را نیز بسیار ممتاز توصیف کرد و گفت: فعالیت دانشمندان ایرانی در حوزه هوا فضا در پرتو دانش بومی رشد قابل توجهی یافته است. 
 
مهراد یادآور شد: گرچه آمریکا، چین، انگلستان، فرانسه و کانادا پنج کشور برتر رشته هوا فضا در دنیا محسوب می شوند، اما رتبه ایران نیز که جایگاه 19 تولید علم را در رشته هوا فضا به خود اختصاص داده است حائز اهمیت است.
 
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: ایران با تولید 169 مدرک ( شامل مقاله ، کتاب ، تحقیق و موارد دیگر ) در بین کشورهای اسلامی و منطقه مقام نخست را در اختیار دارد و بعد از ایران کشورهای ترکیه، مصر، عربستان سعودی و پاکستان قرار دارند. 
 
وی تاکید کرد: بیوتکنولوژی نیز رشته ای است که ایران در این حوزه در جمع کشورهای منطقه و نیز کشورهای اسلامی مقام برتری را به دست آورده است و ایران با تولید 470 مدرک در بین کشورهای اسلامی در این زمینه اول و در دنیا در بین تمام کشورهای جهان 23 است. 
 
به گفته مهراد، پنج رتبه اول تولید علم جهان در رشته بیوتکنولوژی به ترتیب به آمریکا ( 12 هزار و 304 مدرک)، چین ( با چهار هزار و 786 مدرک)، ژاپن ( چهار هزار و دو مدرک)، آلمان ( سه هزار و 544 مدرک) کره جنوبی ( سه هزار و 461 مدرک) تعلق دارد. 
 
وی خاطرنشان کرد: در بین کشورهای اسلامی و منطقه بعد از جمهوری اسلامی ایران که مقام اول را در رشته بیوتکنولوژی در دست دارد کشورهای ترکیه با 451 مدرک ، مالزی با 346 مدرک ، سنگاپور با 284 مدرک و مصر با 190 مدرک قرار دارند.
 
رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در زمینه سهم تولید علم ایران و جهان در پایگاه استنادی ISI نیز گفت: سهم تولید علم ایران در سال 1998 تنها هزار و 226 مدرک و میزان تولیدات علمی جهان، یک میلیون و 315 هزار و 50 50 مدرک بود.
 
وی افزود: در این سال ایران کمتر از یک دهم درصد از کل تولید علم را در اختیار داشت و با توجه به سیاستگذاری های موثر و تلاش اعضای هیات علمی و پژوهشگران ایرانی میزان تولیدات علمی ایران افزایش یافته طوری که در سال 2000 میلادی به هزار و 746 مدرک رسیده است و در این سال کل تولید علم جهان، یک میلیون و 347 هزار و 746 مدرک بود.
 
مهراد در ادامه به آمار مربوط به تولید علم ایران و جهان در پایگاه ISI اشاره کرد و گفت: بعد از گذشت پنج سال یعنی در سال 2005 میلادی تولید مقالات علمی ایران به6 هزار و 907 مدرک رسید که در این بازه زمانی سهم جهان از تولید علم به یک میلیون و 618 هزار و 270 مدرک افزایش یافت و در اینجا، سهم تولید علم ایران از کل تولیدات علمی جهان 427/ . درصد بود. 
 
وی ادامه داد: در سال 2010 میلادی میزان تولیدات علمی ایران 22 هزار و 113 مدرک بود که این افزایش قابل توجه در طول پنج سال را می توان به رشد تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور و حضور پژوهشگران ایرانی در عرصه های بین المللی نسبت داد. 
 
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: البته در این دوره سایر کشورهای جهان نیز همسان با جمهوری اسلامی ایران در تولید موفق عمل کردند به طوری که کل تولید علم جهان در سال 2010 میلادی، یک میلیون و 964 هزار و 64 مدرک افزایش یافت و سهم ایران در این سال از کل تولید علم 126/1 درصد بود.
 
مهراد روند رو به رشد ایران در تولید مقالات علمی را مورد توجه قرار داد و گفت: این روند همچنان ادامه داشته و در سال 2011 و 2012 میلادی ایران به ترتیب 28 هزار و 68 مدرک و 29 هزار و 837 مدرک را در ISI ثبت و نمایه سازی کرده است و تولید علم جهان در این دو سال به ترتیب دو میلیون و 29 هزار و 560 مدرک و دو میلیون و 122 هزار و 201 مدرک بود. 
 
وی یادآور شد: به این ترتیب در سال های 2011 و 2012 میلادی، سهم تولید علم ایران از جهان به 383/1 و 406/1 درصد رسید.
 
مهراد در زمینه رتبه بندی دانشگاه ها گفت: سال 2013 میلادی یک ماه است که به پایان رسیده و ثبت و نمایه سازی تولیدات علمی جهان در ISI ادامه دارد و بر این اساس ایران در سال گذشته میلادی، 25 هزار و 960 مدرک (428/1 درصد از کل تولید علم جهان) و سایر کشورهای جهان بر روی هم ، یک میلیون و 817 هزار و 760 مدرک تولید کرده اند. 
 
وی خاطرنشان کرد: همان گونه که مشاهده می شود هم آمار تولید علم ایران و هم آمار تولید علم سایر کشورهای جهان در سال 2013 نسبت به سالهای قبل کاهش نشان می دهد و علت این کاهش تاخیر انتشار مجلات و در نتیجه تاخیر در ثبت و نمایه سازی است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه