تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 بهمن 1392
ساخت سلول بنیادی از طریق آسیب وارد کردن به سلول های بالغ

  ساخت سلول بنیادی از طریق آسیب وارد کردن به سلول های بالغ

دانشمندان موفق شدند با اعمال فشار و استرس شدید به سلول های بالغ ، سلول های بنیادی تولید کنند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از منابع خبری ، سلول های تولید شده با استفاده از این روش جدید همچون دیگر سلول های بنیادی به طرز باورنکردنی منعطف هستند و تقریبا می توان آنها را به انواع سلول تبدیل کرد . 
 
این روش دستیابی به سلول های بنیادی در مقایسه با روش های دیگر ، بسیار ساده است و سرعت کار را به میزانی قابل توجه بالا می برد. تولید سلول به این روش گامی مهم برای درک نحوه عملکرد سلول ها به شمار می رود.
 
نتایج این تحقیق علمی که با همکاری محققان مرکز توسعه زیستی ریکن ( RIKEN )در کشور ژاپن و بیمارستان زنان در ماساچوست در آمریکا انجام شده ، در نشریه نیچر (Nature) به چاپ رسیده است. 
 
محققان در ابتدا این روش دستیابی به سلول های بنیادی را روی موش های آزمایش کردند و در مرحله بعد این فرآیند ، تولید سلولهای بنیادی را در دیگر پستانداران پیچیده نیز مورد بررسی قرار می دهند.
 
محققان نام این روش جدید را ماشه تحریک کننده اکتسابی از سلول های بنیادی پرتوان (Stimulus Trigger Acquisition of pluripotency) یا به اختصار (STAP) گذاشته اند. 
 
سلول های بنیادی پرتوان قابلیت تبدیل شدن به بیشتر سلول های بافتی را دارند. در روش جدید برای تولید این سلول ها در ابتدا سلولهای بالغ در معرض آسیب ها و استرس های شدیدی همچون محیط اسیدی یا کمبود اکسیژن قرار می گیرند تا زمانی که به نقطه مرگ سلول نزدیک می شویم . وقتی تنها تعداد کمی از سلول ها زنده ماندند ، دانشمندان دریافتند این سلول های باقی مانده در مدت چند روز بهبود می یابند و این کار را با برگشت به حالتی شبیه به سلول های بنیادی انجام می شود. 
 
پیش از این نیز یک گروه از محققان ، روشی را برای ایجاد سلول های بنیادی از سلول بالغ با خارج کردن DNA سلولی انجام دادند. اما این تصور وجود داشت که وقتی یک بار سلولی به مرحله بلوغ برسد در آن مرحله باقی مانده و دیگر راه برگشتی ندارد.
 
به گزارش ایرنا اما تحقیق اخیر ثابت کرد شاید این مسئله چندان هم قطعی نباشد و محققان با این روش نشان دادند سلول های بالغ نیز می توانند بهسلول های بنیادی و جنینی برگشت کنند و واکنشی کاملا درست از خود نشان دهند. 
 
اگر این روش روی سلول های انسان نیز قابل اجرا باشد ، محققان در نهایت قادر خواهند بود با وارد کردن استرس به نمونه خونی فرد ، دوره عمر هر نوع سلولی را تجدید و به بازسازی طبیعی آنها کمک کنند. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه