تاریخ انتشار: شنبه 19 بهمن 1392
ماهی قطب جنوب، نحوه ذخیره خون انسان را متحول کرد

  ماهی قطب جنوب، نحوه ذخیره خون انسان را متحول کرد

محققان انگلیسی با الهام از پروتئین موجود در بدن یک نوع ماهی ساکن قطب، موفق به ساخت پلیمری شدند که سیستم ذخیره سازی خون را متحول می کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، زندگی ماهی های خونسرد در قطب شمال و جنوب و عدم انجماد این موجودات، ذهن دانشمندان را به استفاده از این مکانیسم در انسان رهنمون کرد. 
 
در این تحیققات یک نوع ماهی به نام cod که در قطب زندگی می کند مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه حاکی از آن بود که این ماهی حاوی پروتئینی است که مانند ضد یخ عمل می کند و مانع از انجماد این موجود زنده می شود.
 
دانشمندان نیز دقیقا این فرآیند را دنبال کردند تا خون اهدا شده را به سرعت منجمد کنند تا حمل آن آسان باشد و سپس در کمترین زمان ممکن آن را به حالت طبیعی تبدیل کنند تا قابل تزریق به بدن بیمار باشد.
 
در حال حاضر این روش با استفاده از یک حلال آلی انجام می شود. زمانیکه خون با استفاده از این حلال منجمد می شود و در صورت لزوم مجدد به حالت مایع تبدیل می شود، چندین روز طول می کشد تا اثر حلال در خون از بین برود و قابل استفاده در بدن باشد.
 
قرار است از این پس به جای حلال آلی، از پروتئین بدن ماهی cod استفاده شود.
 
مقدار پروتئین ماهی برای انجماد و رفع یخ زدگی خون، خیلی کمتر از حلال آلی است و بنابراین از نظر هزینه نیز کاملا به صرفه است.
 
نتایج کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Nature Communications منتشر شده است.
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه