تاریخ انتشار: یکشنبه 16 بهمن 1390
نقش پروتئین های شوک حرارتی در عملکرد سلول های سیستم ایمنی

  نقش پروتئین های شوک حرارتی در عملکرد سلول های سیستم ایمنی

زمانی که سلول های بدن با عفونت های ویروسی یا تغییرات سرطانی مواجه می شوند یک مکانیسم شناخته شده به عنوان ' ارائه متقابل ' در سلولهای دندریتیکی (DCS) ، سیستم ایمنی بدن را قادر به اعلام هشدار می سازند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛ سلولهای دندریتیکی ابتدا سلول های سرطانی و یا ویروس آلوده درونی را از طریق مکانیزمی به نام فاگوسیتوزمی بلعد، و سپس آنتی ژن های سلولی را به پپتیدهای کوتاه پردازش می کند. DCS پس از آن این قطعات را به سلول های T کشنده، تحویل می دهد.
تیم Udono Heiichiro بر روی پروتئین شوک حرارتی 90 (HSP90)، مولکولی که طبق مطالعات قبلی، با مکانیسم "ارائه متقابل" مرتبط  است متمرکز شده اند. HSP90 به دو شکل، α و β، که با هم تداخل دارند ظاهر می شود. موش ها حداقل به یکی ازاین دو پروتئین برای زندگی نیاز دارند. Udono و همکارانش موفق به تولد موش سالمی که به طور انحصاری فاقد HSP90α بود شدند . آنها دریافتند که، هر چند HSP90β به نظر می رسد تا حدی نقش داشته باشد، اما از دست دادن HSP90α یک اثر قابل توجه در پردازش آنتی ژن دارد. DCS جدا شده از این موش ها، نقص هایی را در توانایی آنها درفرایند ارائه متقابل ، و عدم فعال سازی موثر سلول های T کشنده هنگام مواجه با آنتی ژن را نشان دادند.
Udono و همکارانش میزانی از این نقص را با تزریق سیتوکروم C ( پروتئینی که بطورانتخابی زیر رده هایی از DCS را حذف می کند) به موش با نقص HSP90α درمان کردند. درمان با سیتوکروم C به طرز چشمگیری اثربرDCS را در موش های جهش یافته نسبت به نوع وحشی کاهش داد. Udono می گوید: "این حساس ترین آزمایش in vivo برای نشان دادن انتقال آنتی ژن به سیتوزول است". این پدیده در موش فاقد HSP90α وجود ندارد .
بر این اساس، Udono معتقد است که مولکول هایی که  فعالیت HSP90را تعدیل می کنند ممکن است به پزشکان در تقویت سیستم ایمنی بیماربرای حمله به عفونت یا سرطان کمک کند. "اگر ما بتوانیم سطح بیان HSP90 و دیگر پروتئین های شوک حرارتی را کنترل کنیم منفعت زیادی برای سلامت انسان خواهد داشت."
ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 03 اردیبهشت,1393

بسیار عالی اماگذار خیلی خلاصه است مطالب فارسی بیشتر در سایت بید

بسیار عالی اماگذار خیلی خلاصه است مطالب فارسی بیشتر در سایت بید

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه