تاریخ انتشار: شنبه 19 بهمن 1392
گام بلند محققان کشور در درمان بیماری‌ها با روش‌های نوین سلول‌های بنیادی

  گام بلند محققان کشور در درمان بیماری‌ها با روش‌های نوین سلول‌های بنیادی

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با وجود محققان و پژوهشگران برجسته، در سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در عرصه تولید علم، روش‌های نوین درمانی، ثبت اختراعات و دستیابی به فناوری تولید نانو داروها داشته است، به طوری که در حال حاضر در ردیف دانشگاه‌های برتر کشور و یک درصد برتر جهان قرار دارد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، تولید علم، عبور از مرزهای دانش، شکل‌گیری چرخه‌ی علمی و مفاهیمی از این دست همواره از جمله اساسی‌ترین خطوط ادبیات گفتمانی رهبر معظم انقلاب اسلامی بویژه در سالیان اخیر بوده است و اعضای هیات علمی، محققان و پژوهشگران برجسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سرلوحه قرار دادن منویات مقام معظم رهبری تلاش کرده‌اند در این مسیر که همانا رشد و تعالی کشورمان و کاهش وابستگی به کشورهای دیگر است، گام بردارند.
 
کسب دانش فنی سه نانو دارو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
همت بلند اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موجب شد که در سال‌های اخیر خیز بلندی برای تولید نانو داروها در این دانشگاه برداشته شود و تا کنون دانش فنی سه نانو داروی مهم کسب شده است.
 
نانو داروی «سینادوکسوزوم»، نانو داروی تزریقی داخل وریدی از نوع نانولیپوزومی دوکسوروبیسین ساخت محققان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که در حال حاضر با کسب مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت و طی مراحل تستهای بالینی به تولید انبوه رسیده است.
 
این دارو یک ترکیب ضدسرطان است که برای درمان سرطان تخمدان، سینه، مولتیپل میلوما (سرطان خون) و کاپوسی سارکومای (نوعی سرطان بافت نرم) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
فرم نانو میسلی کورکومین (عصاره اصلی زردچوبه) از دیگر نانوداروهایی است که به همت پژوهشگران علوم پزشکی مشهد دانش فنی آن کسب شده است و در حال حاضر در نوبت تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.
 
‌این دارو در درمان زخم، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، بیماری‌های قلبی و عروقی، میکروبی، ریوی و آرتریت نیز می‌تواند استفاده شود. ‌همچنین کورکومین می‌تواند مانع از تشکیل لخته خون شود، پایین آورنده کلسترول است و موجب بهبود عملکرد کبد و دستگاه گوارش می‌شود.
 
همچنین دانش فنی ساخت ‌نانوداروی درمان سالک با نام تجاری «سینا آمفولیش» به همت محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد کسب شده و در حال حاضر در مراحل نهایی دریافت مجوزهای لازم برای تولید انبوه این دارو قرار دارد.
 
در حال حاضر برای درمان سالک از داروی تزریقی گلوکانیتم استفاده می‌شود که عوارض جانبی برای فرد به همراه دارد، اما ‌نانو داروی درمان سالک با نام تجاری «سینا آمفولیش»، داروی نانو لیپوزومی موضعی آمفوتریسین نوع B نانو لیپوزومال است که برای درمان موضعی سالک مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثرات موثرتر و عوارض کمتری برای بیمار به همراه دارد.
 
در حال حاضر مطالعات بر روی 20 تا 30 نانو داروی دیگر نیز توسط محققان توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است.
 
استفاده از روش‌های نوین سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها
متخصصان و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سالهای اخیر به طور جدی با هدف دستیابی به روش‌های نوین درمانی، کاربرد سلولهای بنیادی را در دستور کار خود قرار دادند و در حال حاضر در زمینه‌های درمانی و پژوهشی اقدامات گسترده‌ای را در دستور کار دارند.
 
کاربرد سلولهای بنیادی در حال حاضر در زمینه‌های پژوهشی و درمانی بیماری‌هایی همچون سرطان‌های خون، بیماری‌های نقص ایمنی، تالاسمی ماژور، بیماران مبتلا به آرتروز، جوش نخوردگی استخوان، درمان زخم، کهیرهای مزمن و مقاوم به درمان، بی اختیاری‌های ادراری، در برخی از بیماری‌های چشمی از جمله ناخنک، فیستول‌های مری و نای و درمان بیماران مبتلا به نارسایی‌های قلبی تنها گوشه‌ای از اقدامات پژوهشگران علوم پزشکی مشهد در این زمینه به شمار می‌رود.
 
گسترش عمل‌های پیوند عضو و انجام پیشرفته‌ترین اقدامات درمانی
افزایش توان علمی و جذب متخصصان جوان و متعهد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد موجب شد که در حال حاضر پیشرفته‌ترین عمل‌های پیوند در مراکز درمانی این دانشگاه میسر شود، به طوری که در حال حاضر انجام عمل پیوند کبد، پیوند مغز استخوان، پیوند قلب علاوه بر پیوندهایی که در گذشته در حوزه‌های کلیه، چشم و پوست صورت می‌گرفت، انجام شود.
 
به نوشته سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همچنین با توجه به ایجاد پیشرفته‌ترین مرکز پیوند قلب و ریه و وجود متخصصان در این زمینه بزودی شاهد پیوندهای موفقیت‌آمیز در حوزه ریه در این دانشگاه خواهیم بود.
 
همچنین در حال حاضر در بیشتر رشته‌های علمی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به یک قطب درمانی و آموزشی تبدیل شده است و متخصصان توانمند این دانشگاه علاوه بر مجاوران بارگاه منور حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) به زائران داخلی و خارجی خدمات ارائه می‌دهند.
 
تولید 505 مقاله علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
تولید مقالات علمی نقش موثری در ارتقای جایگاه علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عرصه‌های ملی و بین‌المللی دارد و در این میان محققان و پژوهشگران این دانشگاه در یک سال اخیر با وجود محدودیتهای مالی توانستند 505 مقاله را در شش ماهه نخست امسال تولید کنند که از این تعداد 229 مقاله در پایگاه معتبر علمی بین‌المللی ISI نمایه شده است.
 
توسعه مراکز تحقیقاتی و افزایش زمینه فعالیت محققان به طور متمرکز یکی از راهکارهای افزایش تولید علم در کشور به شمار می‌رود و به همت گروه‌های علمی و آموزشی علوم پزشکی مشهد تا کنون 48 مرکز تحقیقاتی در این دانشگاه راه‌اندازی شده است و این امر گام موثری در تولید علم و دستیابی به برنامه‌های چشم انداز 1404 به شمار می‌رود.
 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه