تاریخ انتشار: دوشنبه 21 بهمن 1392
درمان سرطان با روشی نوین

  درمان سرطان با روشی نوین

دانشمندان با ترکیب داروهای ضد سرطان موجود به درمان مؤثرتر بیماران سرطانی دست یافتند. محققین با ترکیب داروی etoposide وproTAME موجب بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بخش بزرگی از تحقیقات سرطان به سمت ترکیب داروهای موجود می باشد. بسیاری از این داروها تا کنون به کلینیک نیز راه یافته و موجب بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی گردیده است. دکتر Malumbres و تیم تحقیقاتیش کشف کرد که چگونه داروی etoposide که به طور گسترده در درمان سرطان های ریه،  لوکمیا و تومورهای مغزی استفاده می شود، کارآیی  خود را در ترکیب با سایر داروهای مؤثر در تقسیم سلولی افزایش می دهد. Epoposideترکیب بدست آمده از یک گیاه است که پروتئین مورد نیاز ترمیم DNA را در طی تقسیم سلولی به نام آنزیم توپوایزومراز2 (TOP2) بلوکه می کند. این فرآیند موجب آسیب به مواد ژنتیکی و مرگ سلول می شود.
 Epoposide سلول های توموری در حال تقسیم را که به TOP2 جهت ترمیم DNA نیاز دارند، و همچنین سلول های نرمال را تحت تأثیر قرار می دهد. اختصاصی  نبودن این دارو موجب ایجاد تغییراتی در بافت های سالم می شود و در نهایت عامل بیماری زا و سمی دیگری برای اندام ها محسوب می گردد.
تا کنون داده های واضح و زیادی در ارتباط با مسیرهای مولکولی کنترل کننده میزان TOP2 در سلول ها در دسترس نمی باشد. دکتر Eguren برای اولین بار بر روی مدل های حیوانی و سلول های انسانی TOP2 مرتبط با پروتئین تنظیمی تقسیم سلولی به نام cdh1 را بررسی کردند، کاهش فعالیت cdh1 موجب افزایش میزان TOP2 در سلول ها می گردد. بنابراین محققین فرم جدیدی از درمان مؤثر تومورها را، ترکیب مهارکننده cdh1  با etoposide، پیشنهاد کردند.
داروی proTAMEکه موجب مهار تقسیم سلولی می شود هم اکنون تحت مطالعات کلینیکی می باشد و می تواند کارایی etoposide را در سلول های سرطانی افزایش دهد. ترکیبات دارویی موجب افزایش اثرات ضد بدخیمی etoposide و کاهش دوز و سمیت دارو می گردد.
مطالعات قبلی نشان داد که cdh1 در برخی بیماران بدلیل جهش های انکوژنیک متنوع غیر فعال است. این نتایج پیشنهاد کرد که دسته بندی بیماران بر اساس شرایط cdh1 تومورها می تواند اثر داروی etoposide را در این بیماران بهبود بخشید. قدم بعدی مطالعه این ترکیب دارویی جدید در بیماران و بررسی وضعیت تومورها با این شرایط جدید می باشد.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه