تاریخ انتشار: شنبه 19 بهمن 1392
کشف یک باکتری رشته ای کمیاب با توانمندی بیوتکنولوژیک در مرکز ملی ذخایرژنتیکی و زیستی ایران

  کشف یک باکتری رشته ای کمیاب با توانمندی بیوتکنولوژیک در مرکز ملی ذخایرژنتیکی و زیستی ایران

محققان مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران موفق شدند یک اکتینومایست نادر (باکتری رشته ای) متعلق به خانواده Pseudonocardiaceae را جداسازی، شناسایی و ثبت نمایند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان دكتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي رييس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران در خصوص شناسايي و ثبت اين ميكروارگانيسم جديد به روابط عمومی مرکز گفت: اکتینومایست ها میکروارگانیسم های ارزشمندی هستند که به دلیل توانایی بالقوه و ویژه ای که در تولید متابولیتهای اولیه و ثانویه دارند از دیر باز مورد توجه بوده اند.  وی خاطر نشان کرد: بسیاری از آنزیمهای موثر در صنایع مختلف از جمله صنعت فرآوری نشاسته در تهیه شربتهای غنی از فروکتوز وهمچنین آنزیمهای خاص ویژه تکنیکهای مولکولی توسط این میکروارگانیسم ها تولید می شوند. با این وجود این میکروارگانیسم ها بیشتر از دیدگاه تولید متابولیتهای ثانویه از جمله آنتی بیوتیکها و ترکیبات ضد سرطان اهمیت دارند به طوریکه به جرأت می توان گفت بیش از 70 درصد متابولیتهای ثانویه را در جهان تولید می کنند که بسیاری از آنها نیز تجاری سازی شده اند و در حوزه درمان کاربرد دارند.
 وی با اشاره به شیوع عفونتهای مقاوم میکربی در سطح جوامع و تلاشهای صورت گرفته از سوی دانشمندان در جهت غلبه بر آنها افزود: گذشته از تغییر سنتتیک آنتی بیوتیکهای کنونی به منظور تولید نسلهای جدید از آنها با اثربخشی بیشتر، اکتشاف داروهای جدید از منابع مختلف خصوصا زیستی همواره از جذابیت های خاصی در بین دانشمندان برخوردار بوده است ودر این میان اکتینومایست ها به دلیل در برداشتن مسیرهای متابولیکی خاص همواره کانون توجه برای انجام غربالگری های همه جانبه هستند.
فاضلي اذعان کرد: اکتینومایست شناسایی شده گونه ای جدید است که با نام علمي Alloactinosynnema iranicum در معتبرترين ژورنال بين المللي سيستماتيك میکروبیولوژی (  IJSEM‌) منتشر  شده است. اين ميكروارگانيسم به عنوان يك ذخيره ارزشمند هم اكنون در بانك ميكروارگانيسم هاي مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران با شماره دسترسي IBRC-M 10403T نگهداري مي شود.  
 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه