تاریخ انتشار: یکشنبه 20 بهمن 1392
هیستون ها ممکن است برای تولید سلول های بنیادی همه توان کلیدی باشند

  هیستون ها ممکن است برای تولید سلول های بنیادی همه توان کلیدی باشند

محققین می گویند که یک جفت پروتئین هیستون که تولید سلول های بنیادی پرتوان القا شده را تشدید می کنند ممکن است برای تولید سلول های بنیادی همه توان القا شده نیزکلیدی باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedindia، سلول های تمایز یافته می توانند به یک مرحله پرتوان شبه بنیادی برگردند که این روش از طریق القا مصنوعی بیان چهار فاکتور مهم پرتوانی به نام فاکتورهای یاماناکایا، یا همان طور که اخیرا نشان داده شده است از طریق شوک دادن آن ها با استرس های کشنده مانند pH پایین یا فشار صورت می گیرد. با این وجود، تلاش ها برای ایجاد سلول های بنیادی همه توان که قادر باشند تمام موجود را از سلول های تمایز یافته ایجاد کند با شکست مواجه شده است.

محققین به سرپرستی دکترIshii در تلاش برای شناسایی مولکولی در تخمک پستانداران هستند که باز برنامه ریزی کامل ژنوم را القا کند و منجر به تولید سلول های بنیادی جنینی همه توان شود. این همان مکانیسمی پایه ای است که در لقاح طبیعی و تکنیک کلونینگ به نام انتقال هسته سلول سوماتیک(SCNT) وجود دارد.

تاکنون تکنیک SCNT با موفقیت برای کلون کردن گونه های مختلف پستانداران مورد استفاده قرار گرفته است، اما این تکنیک محدودیت های زیادی دارد و استفاده از آن در مورد سلول های انسانی به دلیل مشکلات اخلاقی مورد تایید نیست.

دکتر Ishii وتیمش روی دو واریته هیستونی به نام TH2A و TH2B تمرکز کرده اند که این دو محکم به DNA متصل می شوند و بیان ژنی را تحت تاثیر قرار می دهند.

مطالعه آن ها نشان داد که زمانی که TH2A/TH2B به مخلوط فاکتورهای یاماناکا در فیبروبلاست های موشی اضافه می شوند، بازده تولید سلول های بنیادی القا شده پرتوان  بیش از بیست برابر افزایش می یابد و سرعت فرایند را دو تا سه برابر بالا می برد. عملکرد هیستون های TH2A و TH2B می تواند جایگزینی برای فاکتورهای یاماناکای Sox2 و c-Myc باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه