تاریخ انتشار: یکشنبه 20 بهمن 1392
گزینه درمانی جدید برای MS

  گزینه درمانی جدید برای MS

محققان به تازگی پروتئینی را شناسایی کرده اند که می تواند بافت آسیب دیده مغز را در بیماران مبتلا به MS ترمیم کند . این یافته می تواند منجر به درمان نوینی برای کاهش نرخ تخریب و شروع رشد سلول های مغزی آسیب دیده در اثر MS ابداع شود.
امتیاز: Article Rating
 به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، درمان های کنونی در بیماران مبتلا به MS می تواند موثر باشد ولی اثرنا چیزی بر رشد بافت مغز دارند.  سال ها بعد از ظهور علایم بیماری، مغز سلول های جدیدی برای ترمیم آسیب ناشی از MS تولید می کند. در اغلب موارد سلول ها قادر به ترمیم کامل نیستند و عوامل ناشناخته ای این فرایند را محدود می کنند. در این بیماران التهاب مناطقی از مغز باعث تخریب میلین می شود. میلین غلاف در برگیرنده بخش های رشته ای سلول های عصبی یا آکسون است که نقش عایق را ایفا می کند و به انتقال پیام به دیگر نورون ها کمک می کند. به تازگی محققان آمریکایی گزارش کرده اند که پروتئین کوچکی را شناسایی نموده اند که می تواند برای شروع ترمیم بافت آسیب دیده مغز هدف قرار داده شود. این یافته  نشان می دهد پروتئین مذکور می تواند پتانسیل درمانی داشته باشد. 
مولکولی به نام Endothelin-1 (ET-1) مهار کننده ترمیم میلین است  و میلین آسیب دیده مشخصه اصلی بیماری MS می باشد. مطالعه نشان می دهد که بلوکه کردن ET-1 با دارو یا با روش های ژنتیکی می تواند باعث ترمیم میلین شود. ترمیم پلاک های آسیب دیده در MSتوسط سلول های پیش ساز oliogdendrocyte  یا  OPC صورت می گیرد واین فرایند remyelination نامیده می شود. درمان های فعلی فاقد این تاثیر بر روی نورون ها ی آسیب دیده می باشند. مطالعات متعددی نشان داده اند که OPC ها در مناطقی از مغز که دچار MS حاد هستند تمایز نمی یابند. هدف قرار دادن ET-1 شامل شناسایی پیام هایی در سلول است که باعث ترمیم مناطق آسیب دیده می شوند. محققان می گویند این مولکول می تواند نقش مهمی در جلوگیری از تشکیل میلین در بیماران دچار MS و دیگر بیماری ها یی  که در آن ها میلین آسیب می بیند، بازی کند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه