تاریخ انتشار: یکشنبه 27 بهمن 1392
تست های جدید برای فیبروز کیستیک ممکن است منجر به درمان های جدید شود

  تست های جدید برای فیبروز کیستیک ممکن است منجر به درمان های جدید شود

درمان بیماری فیبروز کیستیک ممکن با استفاده از روشی که محققین دانشگاه استنفورد ابداع کرده اند آسان تر باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،یک آزمایش با استفاده از نمونه گیری عرق نشان داد که  در مقایسه با آن چه پیش از این تصور می شد، مقادیر کوچکتری از نوعی پروتئین خاص برای متوقف کردن علایم فیبروز کیستیک لازم است. این محققین این تست را برای اندازه­گیری سطوح پروتئین در بیمارانی که داروهای فیبروز کیستیک را مصرف می کردند استفاده کردند.

فیبروز کیستیک یک نوع اختلال ژنتیکی مغلوب است که در آن یک پروتئین به نام CFTR که مسئول حمل و نقل مایعات ومواد معدنی به داخل و خارج سلول است دچار اختلال می شود. پزشکان معمولا فیبروز کیستیک را زمانی که علایم آن بروز کرد درمان می کنند. داروهای بسیار کمی هستند که این مشکل را تاحدی حل می کنند. در این افراد پروتئین CFTR بیماران تجزیه شده، آسیب دیده یا از بین رفته است.

نقایص CFTR بسیار متفاوت هستند، ممکن است تمام پروتئین از بین رفته باشد یا مقادیر کمی از آن دچار اختلال شده باشند. تست های متداول که میزان کلراید را در عرق اندازه گیری می کند دقیقا نمی تواند میزان عملکرد CFTR را ارزیابی کند.

تست جدید نسبت بین دو نوع عرق را در هر فرد با استفاده از رنگ هایی که ایجاد حباب هایی روی پوست می کند تعیین می کند. این نسبت برای تفاوت حجم عرق در ورزشکاران و افراد بی تحرک مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند برای میزان سطوح CFTR در افراد نیز استفاده شود.

این مطالعه نشان داد که حتی افراد سالم نیز سطوح متفاوتی از CFTR دارند و فقط مقدار کوچکی ار CFTR برای سالم ماندن کافی است.

بنابراین داروهایی که بتوانند حداقل ده درصد CFTR را حفظ کنند،می توانند علایم فیبروز کیستیک را تعدیل کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه