تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 بهمن 1392
سلول های بنیادی و ترمیم  عضله در سالمندان

  سلول های بنیادی و ترمیم عضله در سالمندان

محققان دانشگاه Stanford دریافته اند که چرا هنگام پیری طبیعی بعد از جراحت توانایی بازیابی قدرت عضلات و حرکت ، کاهش می باید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با گذشت زمان سلول های بنیادی درون بافت ماهیچه که برای  ترمیم آسیب اختصاص یافته اند توانایی خود را برای تولید رشته های جدید ماهیچه از دست می دهند.

در گذشته تصور می شد که سلول های بنیادی  بافت ماهیچه با گذشت زمان تغییر نمی کنند  و هرگونه فقدان عملکرد اولیه به علت فاکتورهای خارجی موجود در محیط سلول ها است. محققان بعد از جدا کردن این نوع سلول های بنیادی از موش های مسن در یافته اند که این سلول ها  با پیر شدن موش ها تغییرات زیادی را متحمل شده اند. دو سوم از این سلول ها در مقایسه با سلول های مشابه جدا شده از موش های جوان دارای عملکرد صحیحی نمی باشند. این نقص حتی بعد از پیوند این سلول ها به ماهیچه موش های جوان نیز بر طرف نمی شود. این محققان برای اولین بار فرایندی را شناسایی کرده اند که توسط آن  جمعیت سلول های بنیادی موش های پیر می تواند جوان شده و عملکردی مشابه سلول های موش های جوان نشان دهند. این گروه موفق به شناسایی یک نقص قابل ارث رسیدن در موش های پیر شده اند. آن ها همچنین راه غلبه بر این مشکل را نیز یافته اند. پژوهشگران معتقدند این یافته ها می تواند منجر به روش درمانی تازه ای شود که به  بیماران سالمند درترمیم آسیب عضله کمک کند. نتایج این مطالعه در مجله Nature Medicine ارائه شده است.سلول های بنیادی بافت ماهیچه در موش های دو ساله همانند این سلول ها در افراد 80 ساله می باشد و میزان افزایش یافته ای از فعالیت یک نوع آبشار بیولوژیکی را نشان می دهد که p38 MAP kinase pathway نامیده می شود. این مسیر مولکولی مانع تکثیرسلول های  بنیادی شده و آن ها را به سمت تبدیل شدن به سلول های پیش ساز ماهیچه ای که دیگر سلول بنیادی محسوب نمی شوند،هدایت می کند بنابراین تعداد سلول های بنیادی کاهش می یابد. با به کارگیری داروهایی که این مسیر مولکولی را در سلول های بنیادی بلوکه می کنند و کشت همزمان آن ها در ماده ای به نام  hydrogel  تکثیر مجدد سلول های بنیادی در آزمایشگاه امکان پذیر شده است. محققان می گویند این روش اثری بر روی سلول های بنیادی که عملکرد خود را از دست داده اند ندارد  و تنها باعث ازدیاد سلول هایی می شود که هنوز دارای عمکرد هستند. این سلول ها پس از پیوند توانایی رفتن به جایگاه طبیعی خود را نیز دارند و می توانند در ترمیم بافت ماهیچه شرکت کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 09 اسفند,1392

لیلا عرب

ساره عزیز <br />با سلام <br />شما می توانید در کنار رشته پاتولوژی ، در مراکز تحقیقاتی که در زمینه سلول درمانی کار می کنند مشغول به فعالیت شوید و به عنوان یک رشته تحقیقاتی آن را دنبال کرده و کار کنید.زیرا بسیاری از افراد صاحب نام این رشته دارای تخصص های دیگری هستند.اتفاقا تخصص در رشته های پزشکی دید بازتری به محققین رشته طب ترمیم می دهد.

چهارشنبه, 07 اسفند,1392

ساره اعتماد

سلام من رزیدنت پاتولوژی هستم همیشه آرزو داشتم در رشته regeneration medicin تحصیل کنم و درمان با سلول های بنیادی را به صورت کاربردی و بالینی انجام دهم و پاتولوژی را برای اینکه تاسیس بانک سلول بنیادی جزء حیطه اختیاراتش بود انتخاب کردم ولی بعدا متوجه شدم این مبحث عملا جزء مباحث آموزشی ما نیست اگر شما بتوانید مرا در این رابطه راهنمایی بفرمایید کمک بزرگی کردید آیا با رشته من در ایران راهی به سمت رژنراتیو مدیسین هست؟ من تصمیم جدی به تغییر رشته دارم کدامیک از رشته های بالینی را انتخاب کنم که برداشت تزریق و پیوند سلولهای بنیادی جزء تواناییهای متخصص مربوطه باشد آقای دکتر قوام زاده در چه رشته ای تحصیل کردند و خارج از کشور چه دوره ای را گذراندند؟ ممنون شما اعتماد

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه