تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 بهمن 1392
توسعه تحقیقات درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی در دستور کار جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

  توسعه تحقیقات درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی در دستور کار جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: توسعه تحقیقات مربوط به درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی در دستور کار جهاد دانشگاهی استان قرار دارد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان ، دکتر نجف قراچورلو در بازدید محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو از مرکز درمان ناباروری آذربایجان اظهار کرد: پیش از تاسیس این مرکز، مرکز درمان ناباروری به شکل تخصصی در استان وجود نداشت و بیماران نابارور استان مجبور بودند مسافت طولانی را تا تهران، یزد، اصفهان و یا قم طی کرده و هزینه‌های زیادی را متحمل شوند.
 
وی اظهار کرد: با افتتاح مرکز درمان ناباروری آذربایجان زوج‌های نابارور آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار دیگر مجبور نیستند هزینه راه، اقامت و غیره را برای دستیابی به مرکز درمان قابل اعتماد پرداخت کنند.
 
وی یادآور شد: علاوه بر بیماران داخلی، بیماران زیادی نیز از کشورهای همجوار برای درمان ناباروری خود به مرکز درمان ناباروری آذربایجان مراجعه می‌کنند.
 
قراچورلو ادامه داد: برای استان آذربایجان شرقی با حجم انبوه متخصص درمان ناباروری و ژنتیک، کسر شأن بود که بیماران آن برای درمان راهی استان‌های دیگر شوند، بنابراین در جهاد دانشگاهی استان بر آن شدیم تا هرچه سریعتر مرکز درمان ناباروری قابل رقابت با مراکز برتر کشور را راه اندازی کنیم.
 
وی افزود: برنامه تاسیس مرکز درمان ناباروری آذربایجان از سال 88 ریخته شد و با خرید تجهیزات و مناسب سازی فضای فیزیکی و تامین نیروهای متخصص این مرکز در سال 91 به طور رسمی افتتاح شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
 
وی ادامه داد: تاسیس این مرکز طرح اولیه ما بود و برنامه بلند مدت ما ایجاد یک مجتمع پزشکی تحقیقاتی با ارائه انواع خدمات پزشکی و تخصصی است.
 
وی به پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی استان نیز اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده می‌تواند به عنوان اتاق فکر در اختیار مدیریت استان باشد.
 
سرپرست جهاد دانشگاهی استان پرداختن به مباحثی همچون طراحی و اصلاح خط تولید، کنترل پروژه، مدیریت انرژی، طرح‌های تفصیلی شهری، تحقیقات اجتماعی و غیره را از جمله وظایف این پژوهشکده برشمرد و گفت: حوزه IT جهاد دانشگاهی استان تامین محتوا و راهبری آموزش‌های مجازی تمام واحدهای جهاد دانشگاهی کشور را بر عهده دارد و می‌تواند در صورت تمایل مسؤولان استانی، آموزش‌های مجازی مورد نیاز ادارات و ارگان‌های مختلف استان را نیز بر عهده بگیرد.
 
به گزارش ایسنا، وی به فعالیتهای جهاد دانشگاهی در سایر حوزه‌ها از جمله گیاهان دارویی و طب سنتی نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگی نیز جهاد دانشگاهی استان مراکز و برنامه‌های متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری قرآنی دانشجویان ایران (ایکنا) و مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) اشاره کرد.
 
وی یادآور شد: پرداختن به بحث کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و غیره در اولویت برنامه‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان است.
 
قراچورلو اظهار کرد: مرکز افکارسنجی ما در حوزه‌های مختلف نظرسنجی‌های علمی و اصولی انجام می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به نظرسنجی انتخابات اخیر اشاره کرد، معمولا این مرکز با دقت بالای 96.5 درصد نتایج را تا کنون پیش بینی کرده است.
 
وی یادآور شد: ما فعالیتهای مسؤولان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی را به واسطه ایسنا و ایسپا رصد می‌کنیم.
 
سرپرست جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی از نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خواست در جهت اختصاص ردیف بودجه مشخص به جهاد دانشگاهی استان تلاش کنند تا این واحد بتواند با توسعه فعالیتهای خود گام‌های بزرگتری در راستای خدمت رسانی به جامعه علمی و مردم استان بردارد.
 
مسؤول فنی بخش ژنتیک مرکز درمان ناباروری آذربایجان نیز در این جلسه اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده 10 درصد ازدواج‌ها در دنیا منتهی به ناباروری و 15 درصد نیز به بارداری منجر به سقط منتهی می‌شود.
 
سیدعلی رحمانی با بیان اینکه از هر 100 بچه متولد شده نیز سه درصد ناهنجاری مادرزادی رخ می‌دهد، گفت: در ایران احتمال بروز ناهنجاری در فرزندان افرادی که ازدواج فامیلی انجام داده‌اند، 25 درصد است.
 
وی گفت: ازدواج فامیلی ناهنجاری‌های مادرزادی را درسطح کشور دو برابر یعنی شش درصد می‌کند.
 
وی اظهارکرد: در این راستا اهمیت ژنتیک بسیار پررنگ از گذشته شده است، چرا که ژنتیک می‌تواند ناهنجاری‌ها را پیش از بارداری و پیش از تولد تشخیص داده و نوع درمان لازم را نیز تعیین کند.
 
وی یادآور شد: مرکز ژنتیک جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی دومین مرکز ژنتیک کشور است که در صورت توسعه ظرفیت آن، می‌تواند به قطب ژنتیک شمالغرب کشور تبدیل شود.
 
وی از نمایندگاه استان در مجلس شورای اسلامی خواست از این مرکز حمایت کنند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه