تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 اسفند 1392
درمان بیماری سیستمیک اسکلروزیس با بازبرنامه نویسی ژنتیکی
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات روماتولوژی و دانشگاه علوم پزشکی تهران

  درمان بیماری سیستمیک اسکلروزیس با بازبرنامه نویسی ژنتیکی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات روماتولوژی با اشاره به اینکه در بعضی از کارهای تحقیقاتی بیماری های روماتیسمی دستکاری ژنتیکی انجام می شود گفت: ما طرح هایی را برای درمان بیماری سیستمیک اسکلروزیس در دست تحقیقات داریم.
امتیاز: Article Rating

دکتر مهدی محمودی،عضو هیات علمی مرکز تحقیقات روماتولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان شریعتی در گفت و گو با خبرنگار " بنیان" افزود: بیماری سیستمیک اسکلروزیس نوعی بيماری بافت پيوندی است که معمولا پوست و در موارد پيشرفته آن ريه، کليه و قلب را نيز درگير مي کند .

وی تصریح کرد: در این بیماری میزان یک سایتو کاین به نام TGF-β بالا می رود. ما یکی از مسیرهای تولید این سایتوکاین به نام مسیر ABL و ژن ABL را با استفاده از SIRNA ها ویران کرده ایم. بعد از ویران کردن مسیرهای پایین این ژن مانند تولید کلاژن، تولید  TGF و بسیاری از پروتئین های دیگر را اندازه گیری کرده ایم.
دکتر محمودی تاکید کرد: اگر این تحقیقات به نتیجه برسد می تواند یکی از راه های درمان برای بیماری سیستمیک اسکلروزیس باشد. زیرا ما روی یکی از مسیرهای فرعی فعالیت کرده ایم که این مسیر فرعی می تواند به میزان کمتری از مسیرهای اصلی  میزان TGF را کاهش بدهد. زیرا اگر TGF-β به میزان زیادی کاهش پیدا کند پاتوژنیک خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه این تحقیقات هنوز به قطعیت نرسیده و در محیط آزمایشگاه است افزود: نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشور دیگری در دنیا به مرحله کلینیک نرسیده است زیرا اکثر کشورهای دنیا از نظر تحقیقات آزمایشگاهی در یک سطح هستند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات روماتولوژی در ادامه با بیان اینکه حوزه فعالیت وی بیماران مبتلا به بیماری های روماتیسمی مختلفی است که به مرکز تحقیقات روماتولوژی مراجعه می کنند، گفت: این بیماری ها به طور عمده شامل بیماری بهجت، بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان، لوپوس و RA است.
وی افزود: فعالیت ما اکثرا در محیط آزمایشگاه است و این بیماری ها را از نظر شناخت ژنتیکی و شناخت سلولی و مولکولی بررسی می کنیم.به طور عمده فعالیت های ما روی تحقیقات و ارزیابی ژن های مختلفی است که در دنیا برای بیماری های روماتیسمی کشف شده و ما آن ها را بررسی، ارزیابی و تایید می کنیم.
دکتر محمودی با اشاره به اینکه این طرح های تحقیقاتی با هدف یافتن راه های درمانی برای این بیماران است بیان کرد: این راه های درمانی را با استفاده از تغییرات اپی ژنتیکی، میکرو RNA ها و همچنین شناخت اپی ژنتیکی بیماران که جدیدا وارد حوزه اش شده ایم کشف خواهیم کرد. امیدوارم بتوانیم تا چند سال آینده کارهای مثمر ثمری را برای بیماران ایرانی و دنیا انجام بدهیم.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه