تاریخ انتشار: یکشنبه 04 اسفند 1392
تبدیل سلول های پوستی به سلول های ضرباندار قلبی با استفاده از یک فاکتور مولکولی

  تبدیل سلول های پوستی به سلول های ضرباندار قلبی با استفاده از یک فاکتور مولکولی

محققین توانستند با استفاده از ترکیب فاکتور ژنتیکی Oct4 با کوچک مولکول ها ،سلول های پوستی را به سلول ضرباندار قلبی در مدت 20 روز تبدیل کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، قدرت پزشکی ترمیمی داستان تخیلی علمی را به یک واقعیت علمی توسط تبدیل سلول های پوستی به سلول های ضرباندار قلبی تبدیل می کند. این روش ها نیازهای پیچیده ای دارند و اغلب ناقص می باشند. اما هم اکنون دانشمندان موسسه Golstone روشی جدید را ابداع کردند که اجازه بازبرنامه ریزی کامل تر و کارآمدتر سلول های پوستی به سلول های عضله قلبی را می دهد. این یافته ها بر اساس مطالعات حیوانی می باشد.

بیماری های قلبی یک علت مرگ و میر جهانی است، اما پیشرفت های اخیر در علم و پزشکی شانس زنده مانی پس ازحملات قلبی را افزایش داده است. در آمریکا نزدیک به 1 میلیون نفر از حملات قلبی جان سالم بر در می برند ولی با مشکلات قلبی زندگی می کنند. بنابراین دانشمندان به دنبال راه های بازبرنامه ریزی سلولی به عنوان راهی برای ترمیم عضله آسیب دیده می باشند. بازبرنامه ریزی سلول پوستی به سلول قلبی نیاز به ورود چندین فاکتور ژنتیکی دارد.

پیش از این دکتر Ding گزارش کرده بود که بازبرنامه ریزی مستقیم سلول پوستی به سلول قلبی نیاز به ورود 4 تا 7 فاکتور ژنتیکی دارد. در این مطالعه دانشمندان به دنبال کاهش تعداد این فاکتورهای مورد نیاز می باشند. برای این بررسی محققین از سلول های پوستی جدا شده از موش های بالغ و کوچک مولکول ها که می توانند جایگزین فاکتورهای ژنتیک شوند، استفاده کردند. پس از آزمایش کوچک ترکیب مولکول های متفاوت، آنها را به 4 ملکول کاهش دادند. این سلول های بازبرنامه ریزی شده به صورت نرمال منقبض می شوند ولی این تبدیل به طور کامل صورت نگرفت.

دکترDing و Wang یک فاکتور ژنتیکی به نام oct4 را به کوچک مولکول ها اضافه کردند و پس از گذشت 20 روز موفق به تبدیل کامل این سلول ها به سلول قلبی ضرباندار شدند. این نتایج می تواند به روش های درمانی بر پایه دارو جهت رشد مجدد عضله قلبی کمک مؤثری کند.

به گفته دکتر Wu، ترکیب فاکتور Oct4 و کوچک مولکول ها به نظر می رسد که در ایجاد سلول های قلبی ضرباندار در یک روش تسریع شده دلگرم کننده است. مطالعات آتی بر بهبود کارایی این روش و تأیید این نتایج در انسان تمرکز خواهد کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه