تاریخ انتشار: شنبه 03 اسفند 1392
آغاز بزرگترین آزمایش سلول‌های بنیادی در بیماران قلبی

  آغاز بزرگترین آزمایش سلول‌های بنیادی در بیماران قلبی

بزرگ‌ترین آزمایش سلول‌های بنیادی با حضور بیماران حمله قلبی در لندن آغاز شد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، انتظار می‌رود این مطالعه که سه هزار بیمار از 11 کشور اروپایی در آن حضور دارند، نشان دهد که آیا پس از حمله قلبی، چنین درمانی می‌تواند آمار مرگ را کاهش دهد یا بافت‌های آسیب‌دیده را ترمیم کند، یا خیر.
 
تمامی این بیماران درمان استانداردی را برای عریض‌کردن شریان‌های باریک قلبشان از سر خواهند گذراند که شامل فروبردن یک لوله کوچک موسوم به «استنت» است؛ علاوه بر این، به نیمی از بیماران، سلول‌های بنیادی که از مغز استخوانشان گرفته شده، تزریق خواهد شد و این فرآیند چند روز پس از بروز حمله قلبی در آن‌ها اجرا خواهد شد.
 
طی حمله قلبی، یک پلاک چرب موجب لخته‌بستن خون در یکی از شریان‌ها شده و ماهیچه قلب را از اکسیژن محروم کرده و بافت آن را دچار آسیب می‌کند؛ بیمارانی که از این حمله جان سالم به در می‌برند، به دلیل آسیب‌دیدگی دائمی عضله قلبشان، بسیار ضعیف هستند.
 
تاکنون ده‌ها آزمایش کوچک‌ با استفاده از سلول‌های بنیادی با هدف درمان بیماران حمله قلبی انجام شده اما این مطالعات پیشرفت ملایمی را تجربه کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها شامل تعداد کمتری از بیماران بوده‌اند.
 
در صورت موفقیت آزمایش جدید، دریچه کاملا نوینی از پزشکی به روی دانشمندان گشوده می‌شود و بیماران حمله قلبی نیز درمان‌ کاملا جدیدی را تجربه می‌کنند. با این حال، هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا سلول‌های بنیادی مغز استخوان خود بیماران می‌تواند به درمان قلب آنها کمک کند یا خیر.
 
به گزارش ایسنا، در حال حاضر، بقایافتن این سلول‌ها در قلب و تبدیل آن‌ها به سلول‌های اختصاصی این عضو، چالش بسیار بزرگی به شمار می‌آید و بر اساس یکی از تئوری‌های موجود، چنین سلول‌هایی سیگنال‌های شیمیایی آزاد می‌کنند که فعالیت سلول‌های بنیادی خود قلب را افزایش می‌دهد.
 
بیمارستان دانشگاه کالج و بیمارستان کالج کینگ دو مرکز دیگر در انگلیس هستند که در این پروژه شرکت می‌کنند؛ بیمارستان‌هایی از پاریس، فرانکفورت، بارسلونا، میلان و کپنهاگ نیز در این مطالعه حضور دارند و نتایج حاصل ظرف پنج سال آینده اعلام می‌شود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه