تاریخ انتشار: یکشنبه 04 اسفند 1392
اثر ژن های تکوینی در تشکیل اسپرم

  اثر ژن های تکوینی در تشکیل اسپرم

دانشمندان به نقش ژن Abd-B در ایجاد نیچ سلول های بنیادی در تستیس مگس سرکه پی بردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققین دانشگاه Heidelberg با استفاده از مدل مگس سرکه نشان دادند که چگونه یک ژن تکوینی خاص از خانواده ژن های Hox بر سلول های بنیادی دودمان جنسی اثر می گذارد. با مطالعه تمایز و حفظ سلول های بنیادی در تکوین و بیماری ها محققین دریافتند که اختلال در عملکرد ژن Hox منجر به تولید اسپرم های پیر می شود.
مانند سلول های سوماتیک نابالغ، سلول های بنیادی می توانند به انواع متفاوت سلولی تبدیل شوند که مسئول تکوین تمام بافت ها و اندام ها در بدن می باشند. همچنین آنها قابلیت ترمیم سلول های آسیب دیده بالغ را نیز دارند. پیشرفت در علم پزشکی نشان داد که سلول های بنیادی می توانند در درمان بیماری های خاص استفاده شوند. بدین منظور کشف عملکرد سلول های بنیادی  و چگونگی برهم کنش آنها با محیط خود بسیار حائز اهمیت می باشد.
این ریز محیطی که فعالیت سلول بنیادی را تنظیم و تثبیت می کند، نیچ نام دارد. این تیم تحقیقاتی نیچ سلول ها را در تستیس مگس سرکه بررسی کردند. سلول های بنیادی دودمان جنسی سلول های دختری را که به اسپرم های بالغ تبدیل می شوند، ایجاد می کنند. پروفسور Lohman و تیم تحقیقاتی او بدنبال بررسی ارتباط بین سلول های بنیادی دودمان جنسی و ژن Abd-Bمی باشند. ژن تکوینی Abd-B مربوط به خانواده Hox ژنها می باشد که فعالیت بسیاری از ژن های دیگر را که مسئول تکوین اولیه یک موجود هستند، کنترل می کند. ژن abd-B برای عملکرد نیچ در تستیس مگس سرکه ضروری است. اگر در این ژن جهش ایجاد شود، نیچ و سلول های بنیادی قرار گرفته در آن ناحیه، موقعیت خود را در تستیس از دست می دهند که موجب آسیب به عملکرد آنها می گردد. در مگس سرکه این اختلال موجب پیر شدن قبل از بلوغ اسپرم ها گشت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه