تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 اسفند 1392
کشف یک تغییر مولکولی بسیار مهم در مغز توسط دانشمند ایرانی
ایده‌های جدید، سلولهای مغزی را تغییر می‌دهند

  کشف یک تغییر مولکولی بسیار مهم در مغز توسط دانشمند ایرانی

دانشمند ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیا و همکارانش موفق به کشف یک تغییر مولکولی بسیار مهم شده‌اند که در زمان یادگیری و به‌یادسپاری اطلاعات در مغز رخ می‌دهد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، پژوهش «مهسان مبصر» و همکارانش نشان داد، یادگیری، سلولهای مغز را به شیوه‌ای تحریک می‌کند که منجر به اتصال یک اسید چرب کوچک به پروتئین مغزی دلتا- کاتنین می‌شود.
 
یافته‌های این پژوهش حاکیست این اصلاح بیوشیمیایی، در ایجاد تغییرات در اتصال سلولهای مغزی مرتبط با یادگیری بسیار حائز اهمیت است.
 
در مدلهای حیوانی، محققان تقریبا دو برابر پروتئین دلتا- کاتنین بیشتر، در مغز موجودات پس از یادگیری در مورد محیطهای جدید شناسایی کردند. در حالی که این پروتئین، پیش از این با یادگیری مرتبط شناخته شده بود، پژوهش حاضر برای اولین بار به توصیف نقش آن در مکانیزم مولکولی مسئول شکل‌گیری حافظه پرداخته است.
 
این یافته‌ها همچنین ممکن است توضیحی برای برخی معلولیتهای ذهنی ارائه کند. افرادی که بدون این ژن متولد شده‌اند به شکل شدیدی از عقب‌ماندگی ذهنی موسوم به سندرم cri du chat (فریادگریه) مبتلا هستند. این اختلال ژنتیکی نادر نام خود را از «فریاد زیر گریه» مانند نوزادان مبتلا به آن گرفته است.
 
اختلال در ژن دلتا- کاتنین همچنین در برخی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مشاهده شده است.
 
نتایج این پژوهش در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه