تاریخ انتشار: شنبه 10 اسفند 1392
داربست های بیولوژیکی جدید امیدی برای مهندسی بافت

  داربست های بیولوژیکی جدید امیدی برای مهندسی بافت

دانشمندان با استفاده از سلول های فیبروبلاست موفق به تولید داربست های کاملأ طبیعی شدند. این داربست ها پاسخ ایمنی بسیار ضعیفی را القا می کنند و دارای پتانسیل مهندسی بسیاری از بافت های نرم را می باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، سلول های بدن ما در فضای خالی زندگی نمی کنند، بلکه توسط یک ماتریکس پیچیده مغذی که برای فعالیت های بیولوژیکی آنها ضروری می باشد، احاطه شده اند.
در تمامی ارگانیسم های چند سلولی مانند انسان، سلول ها ماتریکس خارج سلولی خود را ترشح می کنند. اما در محیط آزمایشگاه دانشمندان جهت کشت بافت داربستی را برای سلول ها فراهم کردند  تا سلول ها در طی رشد و تکثیر خود توسط این داربست محکم نگه داشته شوند. این بافت های مهندسی شده تقریبأ پتانسیل ترمیم و جایگزینی هر قسمتی از بدن را دارند. دانشمندان داربست ها را از مواد سنتتیک و یا مواد طبیعی   انسانی  یا حیوانی می سازند. تمامی آنها نقاط قوت و ضعف خود را دارند، اما تاکنون هیچ داربست کشت داده شده درون پتری دیشی قادر به شبیه سازی ساختار بسیار منظم ماتریکس تولید شده توسط سلول های زنده نمی باشد.
دکتر Zhao از دانشگاه میشیگان سلول های سازنده ماتریکس خارج سلولی، فیبروبلاست ها، را در جهت ایجاد یک داربست کاملأ منظم القا کرد. این فیبرها شبیه فیبرهای درون ماتریکس طبیعی80 نانومتر هستند. زمانی که داربست آنها توسط سلول ها تولید شد، شامل مخلوطی مشابه از تمامی پروتئین های طبیعی و کربوهیدارت های درون بدن می باشد. بعلاوه این فیبرها به طور منظم در یک ردیف قرار می گیرند. در واقع هدف، هدایت کردن سلول ها بر روی شبکه های نانو جهت  رشد و تولید داربست می باشد.
سلول های بنیادی بر روی این داربست ها قرار گرفتند. یکی از مزایای این داربست ها این است که پاسخ ایمنی بسیار کمی را تحریک می کنند. به گفته دکتر Zhao این داربست ها پتانسیل مهندسی بافت های بسیار نرم مانند پوست، رگ های خونی و عضله را دارند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه