تاریخ انتشار: شنبه 10 اسفند 1392
تولید نورون های جدید در مغز و نخاع پستانداران بالغ

  تولید نورون های جدید در مغز و نخاع پستانداران بالغ

محققین مرکز پزشکی UT سلول های عصبی جدیدی را در مغز و طناب نخاعی پستانداران زنده بالغ بدون نیاز به پیوند سلول های بنیادی تولید کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، اگرچه دانشمندان نشان دادند که امکان ایجاد نورون ها از سلول های خود فرد جهت ترمیم آسیب های مغزی و نخاعی و درمان بیماری هایی چون آلزایمر وجود دارد، ولی هنوز آنها از اینکه این نورون ها هر بهبود عملکردی را نشان می دهند یا خیر اطمینان ندارند.
آسیب های نخاعی منجر به از دست دادن برگشت ناپذیر نورون ها می شود و می تواند موجب عملکرد ناقص نورون های حرکتی و حسی گردد. دانشمندان امیدوار هستند که تولید دوباره این سلول ها می تواند در ترمیم این آسیب ها مفید باشد. اما طناب نخاعی افراد بالغ توانایی محدودی در تولید نورون های جدید دارد. پزشکان سلول های بنیادی را جایگزین نورون ها کردند، ولی با موانع و مشکلات دیگری روبرو شدند. بنابراین نیازی به روش نوین دیگری جهت جایگزینی نورون های از دست رفته وجود دارد. در ابتدا محققین موفق به تغییر آستروسیت ها به شبکه ای از نورون ها در موش شدند. اکنون آنها توانستند آستروسیت های تشکیل دهنده اسکار را در طناب نخاعی موش های بالغ به نورون ها تبدیل کنند. آستروسیت ها به فراوانی وجود دارند و هم در مغز و هم در طناب نخاعی پراکنده  شده اند. در پاسخ به جراحات این سلول ها تکثیر یافته و در تشکیل اسکار شرکت می کنند. زمانی که بافت اسکار شکل گرفت، ناحیه آسیب دیده را عایق بندی کرده  و یک سد بیوشیمیایی و مکانیکی را برای باززایی نورون ها ایجاد می کند. به گفته دکتر Zhang، آستروسیت ها هدف ایده آلی برای بازبرنامه ریزی در in vivo می باشند.
دانشمندان در ابتدا مواد بیولوژیکی تنظیم کننده بیان ژن ها به نام فاکتورهای رونویسی را به ناحیه ای از مغز و طناب نخاعی تزریق کردند که این فاکتورها به میزان زیاد در آن جا بیان نمی شود. از 12 فاکتور آزمایش شده، تنها Sox2 تمایز کامل آستروسیت ها را به پیش سازهای عصبی به نام نوروبلاست ها القا کرد. در مرحله دوم، دانشمندان به موش ها داروی والپرویک (VPA) را که بقای نوروبلاست ها و تمایز به نورون ها را القا می کند، تزریق کردند. VPA در درمان صرع و اختلالات دو قطبی و جلوگیری از سردردهای میگرنی مورد استفاده قرار می گیرد.
این مطالعه گزارش کرد که تولید نورون در طناب نخاعی موش های بالغ و پیر در هر دو جنس اتفاق می افتد، اگرچه سرعت پاسخ آنها در موش های پیر کندتر می باشد. هم اکنون دانشمندان به دنبال سرعت بخشیدن به این فرآیند می باشند. در حدود 4 هفته تشکیل نوروبلاست ها و 8 هفته بلوغ آنها به نورون ها زمان می برد، که این فرآیند کندتر از شرایطی است که در آزمایشگاه رخ می دهد. در طناب نخاعی نورون های بالغ القا شده توسط Sox2 از بازبرنامه ریزی آستروسیت های موجود پس از گذشت 210 روز پس از شروع آزمایش ایجاد شدند.
بدلیل آنکه در بازبرنامه ریزی سلول ها به مراحل اولیه تکوینشان، احتمال رشد تومور وجود دارد، محققین موش ها را در طی مطالعه برای مدت یک سال از نظرعلایم تشکیل تومور مورد بررسی قرار دادند و هیچ علایمی را گزارش نکردند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه