تاریخ انتشار: دوشنبه 19 اسفند 1392
توسعه اقتصاد دانش بنیان نیازمند تقویت ساختارهای علمی غیردولتی است

  توسعه اقتصاد دانش بنیان نیازمند تقویت ساختارهای علمی غیردولتی است

مدیر یک شرکت فعال درعرصه تولید نرم افزار در کشور با تاکید براینکه توسعه علمی نیازمند تقویت ساختارهای مورد نیاز است که ثبات اقتصادی مهمترین آنهاست، گفت: نمی توان برای آینده علمی ایران بدون رفع مشکلات اقتصادی شرکت های تولید کننده علم و فناوری آینده ای روشنی تصورکرد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان دکتر آرمان فضلی در حاشیه اولین همایش بین المللی تجاری سازی فناوری در تشریح چالش های فرآیند تبدیل ایده به محصول گفت: اکنون به دلایل مختلف صاحبان سرمایه کمتر حاضر به ریسک و سرمایه گذاری در فرآیندهای علمی تبدیل ایده ها به فناوری و بعد هم تجاری سازی هستند که آن هم ناشی از نبود ثبات اقتصادی دراز مدت است .
 
اولین همایش بین المللی تجاری سازی فناوری 18 اسفند در سالن همایش های صداو سیما برگزارشد.
 
وی با بیان اینکه ثبات اقتصادی در بلند مدت سرمایه ها را به خود جلب می کند گفت: اندیشه علمی و اقتصادی هردو براین اصل استوار است که سرمایه گذاری دراز مدت در شرایط استوار و پایدار پاسخگوست. 
 
وی با بیان اینکه روند تولید محصول از یک ایده خام مسیر پرترددی نیست گفت: تجربه کشورهای پیشرو دراین زمینه نشان می دهد که به طور معمول از هر 100ایده 30 ایده به مرحله تجاری سازی می رسد واین واقعیت سبب شده تا سرمایه گذاری دراین عرصه مخاطره پذیر و نیازمند حمایت باشد.
 
وی درعین حال نتیجه این روند را در صورتی که ایده به محصول تبدیل شود برای سرمایه گذار مطلوب دانست و گفت :به عنوان مثال شاید تبدیل یک ایده خوب به محصول نیاز به سرمایه گذاری 50 میلیارد تومانی داشته باشد، اما زمانی که این ایده به محصول تبدیل شد، به دلیل ارزش افزوده ای که دارد می تواند هزینه های خود را جبران کند.
 
وی با این توضیح که بسیاری از کشورها دراین زمینه از ایران جلوتر هستند گفت: دراین کشورها، شرکت های خصوصی وجود دارند که به عنوان پردازنده ایده عمل می کنند و ایده ها را به شرایط ایده آل برای تولید محصول می رسانند وسپس برای ارائه به بازار بر روی آن سرمایه گذاری انبوه می کنند.
 
فضلی این روند را در ایران مقایسه کرد و توضیح داد: اگر چه این روند درایران به کندی صورت می گیرد، اما در ایران اهمیت این موضوع در حال درک شدن است، هر چند که این نکته را نباید فراموش کرد که هر ایده لازم نیست به یک محصول و سرمایه گذاری موفق تبدیل شود.
 
وی با ارائه این مثال که شرکت واتز آپ توسط فیسبوک خریداری شد،نتیجه گرفت که شرکت های سرمایه گذاری بزرگ باید شرکت های کوچک را با در نظر گرفتن یک ارزش افزوده جذب کنند نه اینکه آنها را حذف نمایند.اینکه شرکتی مانند فیسبوک تصمیم می گیرد واتزآپ را بخرد به معنای این نیست که این شرکت توانایی نرم افزاری شرکت واتزآپ را ندارد بلکه با یک بررسی و توجه به میزان مشتریانی که این شرکت کوچک دارد با پرداخت مبلغ مناسبی ، از پتانسیل ایجاد شده استفاده می کند و جالب این است که حتی نام شرکت یا لوگوی آن را هم تغییر نمی دهد.
 
وی خرید یوتیوب توسط گوگل را مثالی دیگر دراین زمینه دانست و گفت: شاید این موضوع که شرکت یوتیوب از زیرمجموعه های گوگل است، کمتر رسانه ای شده باشد اما این اقدام نیز با دلیل مشابهی صورت گرفت.
 
وی به یکی از چالش های پیش روی تولید محصولات در ایران اشاره کرد و گفت : در دنیا شرکتی می تواند بگوید که 30 نرم افزار تخصصی و خوب تولید کرده که به عنوان مثال چند هزار نیرو دارد و حداقل 40 درصد آنها به طور تخصصی در حوزه فنی کار می کنند، اما در ایران شرکتی که در مجموع 30 کارمند دارد ادعا می کند که 75 نرم افزار تخصصی ایجاد کرده است .به طور قطع اینگونه تولید کردن توانایی رقابت در بازارهای بین المللی را نخواهد داشت .
 
فضلی با ارائه این آمار استدلالی هشدار گونه داشت مبنی براینکه عدم توجه به نیاز شرکت های دانش بنیان به سرمایه گذاری درازمدت باعث تضعیف این شرکت ها خواهد شد. 
 
به گزارش ایرنا وی درعین حال گفت : اینکه فقط دولت را متهم کنیم که از بخش خصوصی حمایت نمی کند درست نیست. اکنون تعداد زیادی شرکت فعال در زمینه های مختلف وجود دارد که در کل نیروهای خود کمتر از 10نفر متخصص دارد، پس تعجبی هم ندارد که اگر دولت بخواهد مثلا کارت بنزین تولید کند این وظیفه را به عهده شرکتی در این حد و اندازه نگذارد. البته این روش چالش های جدی هم دارد به طور مثال اگر این رویه دائمی باشد و مراکز دولتی با شرکت های کوچک کار نکند، انحصار بازار در دست شرکت های دولتی باقی می ماند و اقتصاد کشور نیز اقتصادی دولتی باقی خواهد ماند.
 
فضلی با بیان اینکهˈ متاسفانه در ایران شرکت های خصوصی در حوزه های مختلف عمدتا وابسته به یک فرد فعال هستند، گفت: به نظر می رسد همین موضوع چالش اصلی فعالیت های آتی این گونه فعالیت خواهد بود زیرا اگر این شرکت به هر دلیل واگذار شود، دیگر آینده ای ندارد.
 
این تولید کننده حوزه نرم افزار توضیح داد : برای توفیق شرکت های دانش بنیان و تقویت اقتصاد مبتنی بر آن سرمایه گذارانی باشند که سهام این شرکت ها را خریداری کنند، تا روند تبدیل ایده به محصول از حمایت های درخوری برخوردار شود و این مسیر از ارزش افزوده مورد نیاز تولید کننده، صاحب ایده و حتی سرمایه گذار برخوردار شود.
 
فضلی تاکید کرد به نظر می رسد با تقویت این حلقه ها و قرار دادن آنها در کنار هم می توان امیدوار بود اقتصاد مبتنی بر شرکت های دانش بنیان در کشور جان گیرد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه