تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 اسفند 1392
مطالعه در زمینه سلول های بنیادی درها را به سمت جهان ناشناخته زیست شناسی باز می کند

  مطالعه در زمینه سلول های بنیادی درها را به سمت جهان ناشناخته زیست شناسی باز می کند

محققین برای اولین بار کشف کرده اند که فرایند حیاتی زیستی به نام سنتز پروتئین را می توان در سلول های بنیادی بالغ مورد مطالعه قرار داد. این یافته ها هم چنین نشان داده است که مقدار دقیق پروتئینی که به وسیله سلول های بنیادی تشکیل دهنده خون تولید می شود برای عملکرد آن ها حیاتی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، این کشف میزان تولید پروتئین را تحت فرایندی به نام ترجمه اندازه گیری می کند و نشان می دهد که سنتز پروتئین نه تنها برای چگونگی تنظیم سلول های بنیادی ضروری هستند بلکه برای پتانسیل ترمیمی آن ها نیز حیاتی هستند.

این محققین ادعا دارند که ابعاد جدیدی از زیست شناسی سلولی را مورد مطالعه قرار داده اند که پیش از این به آن پرداخته نشده بود و تا پیش از این کسی به سنتز پروتئین در سلول های بنیادی سوماتیک نپرداخته بود. هم چنین این مطالعه علاوه بر دادن اطلاعاتی در مورد چگونگی تنظیم سلول های بنیادی، اطلاعاتی نیز در مورد اختلاف در سنتز پروتئین بین انواع سلول های مختلف ارائه می دهد.

این محققین بر این باورند که این مطالعه جهانی ناشناخته از زیست شناسی است که اجازه می دهد انواع مختلف سلول هاپروتئین ها را با نرخ هایی مختلف و به طرق مختلف سنتز کنند که این تفاوت ها برای بقای سلول ها حیاتی است.

این محققین آنتی بیوتیک پورومایسین را به صورتی تغییر داده اند که می توان به کمک آن میزان پروتئین سنتز شده به وسیله هر سلول در بدن مشاهده و اندازه گیری کرد.

این یافته ها نشان می دهد که انواع مختلف سلول های خونی انواع پروتئین ها را در مقادیر بسیار متفاوتی به ازای هر ساعت تولید می کنند و سلول های بنیادی این پروتئین ها را به مراتب به میزان کمتری در مقایسه با سایر سلول های خونی تولید می کنند.

محققین برای اثبات یافته هایشان از مدل های موشی استفاده کردند که در آن ها در یکی از اجزای ریبوزوم شان جهش رخ داده بود و میزان تولید پروتئین در آن ها به میزان 30 درصد در سلول های بنیادی کاهش یافته بود. این محققین به طور موازی با این مطالعه میزان سنتز پروتئین را با حذف ژن Pten در سلول های بنیادی تشکیل دهنده خون افزایش دادند و در هر دو مورد مشاهده کردند که عملکرد سلول های بنیادی به میزان قابل توجهی مختل شده است.

مجموعا این مشاهدات نشان می دهد که سلول های بنیادی تشکیل دهنده خون احتیاج به نرخ بسیار تنظیم شده ای از سنتز پروتئین دارند که افزایش یا کاهش آن می تواند در عملکرد سلول های بنیادی اختلال ایجاد کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه