تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 اسفند 1392
تثبیت مجدد سلول های مغزی می تواند منجر به کاهش و یا معکوس شدن علایم آلزایمر شود

  تثبیت مجدد سلول های مغزی می تواند منجر به کاهش و یا معکوس شدن علایم آلزایمر شود

در مطالعه ای جدید محققین کشف کرده اند که تثبیت کردن و نظم دادن گروه جدیدی از سلول ها در بخشی از مغز که با رفتارهایی مانند ترس و نگرانی و ... مرتبط است برخی از علایم بیماری آلزایمر را به میزان چشمگیری کاهش می دهد و گاها موجب برگشت بهبودی می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، بیماری آلزایمر شایع ترین اختلال تحلیل برنده سیستم عصبی در جهان است. مهمترین نشانه بالینی این بیماری از دست دادن حافظه است اما علایم دیگری نیز مشاهده می شود که شامل افسردگی، اضطراب، بی قراری و پرخاشگری و ... است.

این مطالعه که روی مدل های موشی صورت گرفته است اهداف امیدوار کننده ای را برای درمان بیماری آلزایمر انسانی نشان داده است.

تا 15 سال پیش محققین بر این باور بودند که انسان با تعداد محدودی نورون متولد می شود و ممکن است آن ها را به دلیل بالا رفتن سن یا بیماری از دست دهد. اما امروزه آن ها می دانند که می توان از سلول های بنیادی برای ترمیم نواحی آسیب دیده استفاده کرد.

محققین در شرایط آزمایشگاهی سلول های بنیادی را به بافت مغزی تزریق کردند و نتایج امیدوار کننده ای رابه دست آوردند. آن ها ژن Wnt3a را به ناحیه ای از مغز که تصور می شود در رفتارهایی مانند ترس و نگرانی دخیل باشد وارد کردند و امیدوار بودند که این ژن در تشکیل ژن های دخیل در سلول های جدید مشارکت داشته باشد.

محققین مشاهده کردند که موش های گروه کنترل به صورت شدیدا سراسیمه و خطرناک از گوشه ای به گوشه ای دیگر از زیستگاه شان می دوند و رفتاری کنترل نشده دارند اما درمان آن ها با این ژن منجر به افزایش تشکیل نورون های جدید شد و این موش ها به صورت طبیعی به ارزیابی محیط پیرامونی شان می پرداختند و رفتاری طبیعی داشتند.

علاوه بر این افزایش تولید سلول های بنیادی در نواحی خاصی از مغز اثرات مثبتی را روی رفتارهای غیر طبیعی این موش ها داشت. این نتایج محققین را امیدوار کرده است که می توان از این سلول های بنیادی د رآینده ای نزدیک برای درمان بیماری آلزایمر انسانی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه