تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 اسفند 1392
یافته‌های محقق ایرانی برای تشخیص زودتر سرطان لوزالمعده در دیابتی‌ها

  یافته‌های محقق ایرانی برای تشخیص زودتر سرطان لوزالمعده در دیابتی‌ها

محقق ایرانی دانشگاه ملبورن و همکارانش با مرور داده‌های پزشکی 88 پژوهش بین‌المللی که طی سال‌های 1973 تا 2013 صورت گرفته است، به رابطه وابسته به زمان دیابتی بودن یک فرد با سرطان لوزالمعده پی بردند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دکتر مهرداد نیک فرجام، متخصص بیماری‌های لوزالمعده و صفراوی از دانشگاه ملبورن و محقق طرح در رابطه با این پژوهش که به گفته وی، وسیع‌ترین مطالعه در نوع خود است، گفت: سرطان لوزالمعده اغلب تا مراحل پیشرفته، غیر قابل تشخیص است و بنابراین هنگام شناسایی، تقریبا در مرحله غیر قابل علاج قرار می‌گیرد. پس نتایج به دست آمده برای پزشکان و بیماران مهم خواهد بود، چرا که بیماران تازه مبتلا شده به دیابت که دلیل مشخصی برای بروز این بیماری را نیز ندارند، باید از نظر ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز تحت نظر قرار بگیرند.
 
به گزارش ایسنا وی افزود: یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که خطر بالای ابتلا به سرطان لوزالمعده پس از تشخیص دیابت در بالاترین میزان قرار دارد و این خطر نیز تا مدت‌ها پس از تشخیص بالا باقی می‌ماند. وجود دیابت بعنوان عامل خطری متعادل در توسعه سرطان طی سال‌های آینده برای افراد در نظر گرفته می‌شود.
 
به گفته نیک فرجام، ابتلا به دیابت در افراد بالای 55 سال شایع‌تر است و تمام بیمارانی که به تازگی دچار دیابت شده‌اند، باید از نظر ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز مورد بررسی قرار بگیرند؛ بویژه افرادی که بدون وجود عاملی برجسته به این بیماری مبتلا شده‌اند.
 
یافته‌های این پژوهش در مجله Annals of Surgical Oncology منتشر شده است.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه