تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 اسفند 1392
ارتباط بین اسیدهای چرب و بیماری های قلبی

  ارتباط بین اسیدهای چرب و بیماری های قلبی

دانشمندان نشان دادند که ارتباطی بین اسیدهای چرب غیر اشباع مانند امگا3 و 6 در رژیم غذایی و بیماری های قلبی عروقی وجود ندارد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه جدیدی سوالاتی را در ارتباط با دستورالعمل های رایج در محدودیت استفاده از اسیدهای چرب اشباع و تشویق استفاده از اسیدهای چرب غیر اشباع را جهت جلوگیری از بیماری های قلبی مطرح کرد. آنها نشان دادند که شواهد موجود، این دستورالعمل ها را حمایت نمی کند، همچنین حمایت های کافی در جهت استفاده از اسیدهای چرب غیر اشباع مانند امگا3 و امگا 6 در جهت کاهش احتمال ابتلا به بیماری های عروق قلبی وجود ندارد. بعلاوه، زمانی که انواع خاصی از اسیدهای چرب مانند انواع متفاوت امگا3 ، مورد بررسی قرار گرفت، اثرات اسیدهای چرب بر خطرات قلبی عروقی حتی درون یک خانواده وسیع یکسان متغیر بود. بنابراین میزان کلی اسید چرب اشباع و غیر اشباع نسبت به منابع غذایی انواع اسیدهای چرب از اهمیت بیشتری برخوردار است. 
به گفته دکتر Chowdhury، این نتایج بسیار جالب توجه است که خطوط جدیدی از تحقیقات خاص و ارزیابی دستورالعمل های غذایی رایج را القا می کند. بیماری های قلبی عروقی، مانند بیماری عروق کرونری قلب، مهم ترین علت مرگ و معلولیت در جهان مطرح شده است. در سال 2008، بیش از 17 میلیون نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست دادند. 
دانشمندان 72 مطالعه واحد را با 600,000 شرکت کننده از 18 ملیت مورد آنالیز قرار دادند. این مطالعه نشان داد که اسیدهای چرب اشباع با احتمال ابتلا به بیماری های کرونری ارتباط ندارد. همچنین ارتباط معنی داری بین اسیدهای چرب غیر اشباع زنجیره بلند امگا3 و امگا6 و ریسک بیماری های قلبی عروقی مشاهده نشد. محققین یافتند که انواع متفاوت اسیدهای چرب زنجیره بلند امگا3 و امگا6 در خون ارتباط متفاوتی با ریسک بیماری های کرونری نشان می دهند. میزان اسیدهای docosahexaenoic و eicosapentaenoic در خون ( دو نوع اصلی اسیدهای چرب اشباع نشده زنجیره بلند امگا3( و آراکیدونیک اسید (اسید چرب امگا6( هر یک با احتمال ضعیف ابتلا به بیماری های کرونری مرتبط هستند.
درون اسیدهای چرب اشباع، ارتباط مثبت ضعیفی بین اسید پالمیتیک و استریک که در روغن نخل و چربی حیوانات یافت می شوند، و بیماری های قلبی عروقی مشاهده شد. با عدم مشاهده ارتباط بین اسیدهای چرب امگا3 و 6 و بیماری های قلبی، فقدان مزیت غذایی این اسیدهای چرب گزارش شد. به گفته پروفسور Pearson، این آنالیزها پیشنهاد کردند که شواهد کافی برای تأیید این مطلب که غنی بودن رژیم غذایی از اسیدهای چرب غیر اشباع و کاهش اسیدهای چرب اشباع موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می گردد، وجود ندارد و به تحقیقات گسترده ای نیاز دارد. آنچه مسلم است این است که برای داشتن قلبی سالم بهترین راه ترک سیگار، ورزش و رژیم غذایی سالم است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه