تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 فروردین 1393
نقش ژن p53 در سلول های بنیادی

  نقش ژن p53 در سلول های بنیادی

محققان سرطان شناس همانند باستان شناسانی که قصد رمز گشایی ازلوحه های قدیمی را دارند به مطالعه جهت رمز گشایی یک ژن قدیمی پرداخته اند که اهمیت زیادی در تحقیقات مربوط به سرطان دارد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، ژن p53 در پیام رسانی بین سلول ها شرکت کرده و در توقف پیشرفت سرطان نقش دارد. به عقیده دانشمندان صرف نظر ازنقش  ژن p53 در جلوگیری از سرطان ، این ژن باید دارای عمکرد ویژه ای باشد.  در پی تحقیقات محققان امریکایی برای بازگشایی رمزموجود در مورد عملکرد اصلی این ژن، آن ها موفق به کشف مهی در مورد این ژن شده اند که نقش ژن مذکور را در سلول های بنیادی نشان می دهد. آن ها در یافته اند زمانی که سلولی آسیب می بیند فعالیت این ژن در سلول های بنیادی (و نه در دیگر سلول ها) افزایش می یابد. این یافته نشان می دهد که این ژن دارای توانایی تنظیم رشد سلول های بنیادی است. از آن جایی که نتایج تحقیقات این گروه، محققان را قادر به درک عملکرد این ژن در سلول های بنیادی نموده است  بسیار حائز اهمیت است ومی تواند در درک چگونگی مهار تومورها توسط p53  نیزبه دانشمندان کمک کند. 
p53  یکی از عوامل مهم و موثر در مقابله با سرطان است. این ژن دیگر ژن ها را تنظیم نموده و آن ها را به نحوی هدایت می کند تا سلول ها سرطانی نشوند. از آن جایی که در اکثر تومورها این ژن آسیب دیده یا دارای عملکرد نادرست است به عنوان ژن سرکوب کننده سرطان شناخته می شود.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه