تاریخ انتشار: دوشنبه 18 فروردین 1393
سلول های بنیادی بافت رحم قابلیت درمانی چشمگیری دارند
مدیر گروه مهندسی بافت دانشکده فناوری های نوین پزشکی

  سلول های بنیادی بافت رحم قابلیت درمانی چشمگیری دارند

محقق برجسته سلول های بنیادی با اشاره به اینکه سلول های بنیادی آندومتریال سلول های بنیادی جدیدی هستند که از رحم خانم ها گرفته می شوند گفت:این نوع از سلول های بنیادی قابلیت تمایز به تمام انواع سلول های بدن را دارند.
امتیاز: Article Rating

دکتر جعفر آی، دکتری بافت شناسی و فوق دکتری کشت سه بعدی از دانشگاه تورنتو کانادا، در گفت و گو با "بنیان" با تاکید بر اینکه فعالیتی که انجام می دهند هم در زمینه مهندسی بافت و هم در زمینه سلول درمانی است تصریح کرد: سلول بنیادی که استفاده می کنیم عمدتا سلول بنیادی اندومتریال است.
وی با بیان اینکه سلول های بنیادی اندومتریال می توانند به صورت "الوگرفت" و "زنوگرفت" به کار برده شوند ادامه داد: یکی از مشکلات کاربرد سلول های بنیادی دیگر این است که به سختی می توان برای درمان یک شخص از سلول های بنیادی شخص دیگر استفاده کرد.اما از سلول های بنیادی اندومتریال می توان از یک انسان در انسان دیگر استفاده کرد

به گفته وی  حتی در تحقیقات نشان داده شده که می توان برای سلول درمانی از سلول های بنیادی حیوانات هم استفاده کرد.
استاد و مدیر گروه مهندسی بافت در دانشکده فناوری های نوین پزشکی با اشاره به اینکه 23 کروموزوم جنین در رحم مادر مربوط به پدر است، اما دفع نمی شود و به رحم پیوند می خورد توضیح داد: یکی از دلایل اینکه این کروموزوم ها دفع نمی شود وجود سلول های بنیادی اندومتریال در رحم است. بنابراین اگر ما موفق شویم از این سلول ها در درمان استفاده کنیم، احتمال موفقیت بسیار بالایی خواهد داشت.

احتمال تومور زایی کم ، زمان کوتاه تر دو برابر شدن و دسترسی آسان از دیگر مزایای سلول های بنیادی اندومتریال
وی با تاکید بر اینکه سلول های بنیادی اندومتریال تومور زایی کمی دارند گفت: در صورتی که در سلول های بنیادی دیگر احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است. زیرا سلول های بنیادی اندومتریال سیستم ایمنی بدن را تعدیل می کنند
دکتر "آی" افزود: زمان دو برابر شدن سلول های بنیادی  اندومتریال کوتاه تر و در حدود 20 ساعت است، در صورتی که زمان دو برابر شدن سلول های بنیادی دیگر حدود 30 ساعت یا بیشتر است. نکته جالب این است که هنگامی که سلول های بنیادی اندومتریال  60  دفعه تقسیم می شود کاریو تایپ آن ها  تغییر نمی کند در صورتی که کاریو تایپ سلول های بنیادی دیگر بعد از 30 دفعه تقسیم شدن تغییر می کند.
این مدیر گروه مهندسی بافت با تاکید بر اینکه به دست آوردن سلول های بنیادی اندومتریال بسیار راحت است توضیح داد: برای مثال برای به دست آوردن سلول بنیادی مغز استخوان باید بیمار را بیهوش کرد.گاهی ممکن است سن شخص بیمار بالا باشد و امکان بیهوشی و بی حسی وجود نداشته باشد.اما این نوع از سلول های بنیادی را به راحتی می توان حتی از خانم هایی که دچار یائسگی شدند این سلول های بنیادی را گرفت و به مردها و افراد دیگر هم تزریق کرد.
وی در پاسخ به این سوال که این نوع از سلول های بنیادی در درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد گفت:قابلیت درمان این سلول ها مانند سلول های بنیادی دیگر است.برای مثال برای درمان سیستم عصبی، قلب، نارسایی کبد، کلیه، استخوان، غضروف و پوست می توان استفاده کرد.حتی به دلیل مزایایی که ذکر شد کاربرد آن ها از سلول های بنیادی دیگر هم بیشتر است.
دکتر آی از انجام تحقیقات روی حیوانات خبر داد و افزود: مقاله های تحقیقاتی زیادی براساس نتایج به دست آمده از آزمایش بر روی حیوانات منتشر شده است.مرحله بالینی این تحقیقات در بعضی کشورها و در بعضی قسمت ها انجام شده و ما هم امیدواریم بعد از تست های حیوانی قادر باشیم با استاندارهای علمی، در مرحله بالین و درمان بیماری ها از این سلول ها استفاده کنیم.
تلفیق مهندسی بافت و سلول درمانی علم طب ترمیمی است
استاد گروه مهندسی بافت دانشکده فناوری های نوین با بیان اینکه مهندسی بافت پیشرفته ترین علمی است که در دنیا وجود دارد توضیح داد: این علم یک ارگان وعضو مانند کلیه، کبد، مفصل و قلب را می سازد.در واقع ارگان های بدن ما اسکلت دارد که به آن داربست گفته می شود که سلول های بنیادی حکم آجر ها را دارند.
وی افزود: بستگی دارد بخواهیم چه بافتی را بسازیم.سلول های بنیادی را تمایز می دهیم به آن بافت و بعد یک داربست می سازیم و روی داربست سلول ها را کشت می دهیم و می توانیم یک ارگان را به کمک سلول های خود شخص بسازیم.برای مثال با استفاده از تمایز دادن سلول های بنیادی اندومتریال به سلول های هپاتوسیت برای کبد، نرون برای مغز،  استئوبلاست برای استخوان و کندرو بلاست برای غضروف یک داربست می سازیم و تبدیل به ارگانی می شود که برای همان شخص با استفاده از سلول های بنیادی خودش است.
دکتر آی توضیح داد: این علم مهندسی بافت در گروه مهندسی بافت وسلول درمانی است..این دو علم می توانند با یکدیگر شاخه ای  به نام طب ترمیمی که از پیشرفته ترین علوم دنیا است را به وجود بیاورند.تحقیقاتی هم که در گروه ما انجام می شود در زمینه مهندسی بافت نخاع یعنی ساخت نخاع است.
وی با تاکید بر اینکه مهندسی بافت استخوان، کبد، پانکراس، پوست و مهندسی بافت قلب پروژه های است که انجام شده و مقاله های آن ها  هم منتشر شده است افزود:  پروژه های دیگر هم مانند مهندسی بافت گناد برای افرادی که نابارور هستند در دست تحقیق است.اگر قادر باشیم گناد را بسازیم و در بدن افراد عقیم قرار دهیم، این افراد قادر خواهند شد سلول جنسی را تولید کنند.
وی از چند الگوی بین المللی خبر داد و گفت: هیچ کدام از پروژه ها هنوز به مرحله بالین نرسیده است.اما چند اختراع بین المللی داشتیم.مانند مهندسی بافت دندان، ما توانستیم با این نوع از سلول های بنیادی دندان بسازیم.همچنین Tپلیت های بیولوژیکی که در شکستگی استخوان استفاده می شود. این پلیت ها جذب بدن می شود و استخوان سازی را تحریک می کند و باعث می شود استخوان سریع تر ساخته شود.
دکتر آی با بیان اینکه بیشتر از50 الی 60 مقاله در زمینه سلول های بنیادی اندومتریال منتشر شده است گفت:سعی ما بر این است که قادر باشیم برای درمان از آن ها استفاده کنیم.

تفاوت سلول های بنیادی اندومتریال با سلول های بنیادی خون محیطی

سلول های بنیادی اندومتریوم را می توان از یک فرد به فرد دیگر تزریق کرد اما سلول بنیادی محیطی را به طور مستقیم از فرد گرفته و به خودش تزریق می شود و قابل تمایز نیست.
اما سلول های بنیادی اندومتریال از یک فرد جدا می شود و هم قابلیت تزریق به فرد دیگر را دارد و هم قابل تمایز به انواع سلول بنیادی است .

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه