تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 فروردین 1393
تلاش محققان داخلی برای درمان دیابت به کمک سلول های بنیادی خون بندناف
کارشناس آزمایشگاه سلولی مولکولی دانشگاه جندی شاپور

  تلاش محققان داخلی برای درمان دیابت به کمک سلول های بنیادی خون بندناف

صادق صارمی کارشناس ارشد مهندسی ژنتیک از کشور هندوستان و کارشناس ارشد در آزمایشگاه دانشگاه جندی شاپور در گفت و گویی فعالیت های این مرکز در زمینه استفاده از سلول های بنیادی در درمان انواع بیماری ها را بیان کرد.
امتیاز: Article Rating
آنچه در پی می آید حاصل گفتگوی خبرنگار "بنیان" با کارشناس ارشد آزمایشگاه سلولی ملکولی دانشگاه جندی شاپور  و  راهنمای دانشجویان این دانشگاه است.
 
لطفا کنید بفرمائید اساس کار آزمایشگاه سلولی مولکولی چیست و روی چه موضوعی تمرکز دارد؟
اساس فعالیت های آزمایشگاه سلولی مولکولی ، سلول های بنیادی است و بر اساس اینکه هر قطب کشور روی یک موضوع تمرکز دارد، این آزمایشگاه بیشتر روی درمان دیابت تمرکز دارد. اما در کنار این فعالیت ها، روی سلول های سرطانی، کلون کردن ژن ها و بیان ژن ها وصفات جدید در سلول ها و اثر داروها بر روی سلول های سرطانی و هم بر کنترل روند بیماری.
در حال حاضر بر روی کدام نوع دیابت مشغول تحقیق هستید ؟
به طور کلی این مرکز سه سال است که راه اندازی شده و روی دیابت نوع 1 و نوع 2 به صورت متمرکز یا پراکنده فعالیت انجام می شود. ما دیابت را هم روی سلول های انسانی و هم روی سلول های موشی را مورد بررسی قرار داده ایم. به این صورت که سلول بنیادی در محیط های مختلف دو بعدی، سه بعدی، کشت ساده کشت داده می شود و میزان دقیق انسولین و ترشح انسولین و ویژگی های آنها بررسی می شود .
از چه نوع سلولی استفاده می کنید؟
معمولا از سلول های بنیادی پایه مانند بند ناف و مغز استخوان برای انجام تحقیقات استفاده می کنیم.
پس به این ترتیب نگهداری خون بندناف ضروری به نظر می رسد!
بله . سلول های بنیادی بندناف از ابتدایی ترین سلول های بدن هستند به خاطر همین امکان تمایز به تمام سلول ها را دارند اما فقط به تخمک نمی توانند تمایز پیدا کنند . سلول های بندناف به همه انواع سلول های بنیادی قابل تمایز هستند.
فعالیت های انجام شده در زمینه  دیابت وارد فاز حیوانی شده  یا در مرحله تحقیقات است؟
فعالیت ما در دو بخش invitro  و یا  بخش آزمایشگاهی و invivo یا بخش موجود زنده است.فعالیت ما بیشتر روی رت و موش است و تاثیر داروها و انتقال سلول های بنیادی به درون بدن موش و امکان تمایز به سلول های انسولین ساز را بررسی می کنیم.از طرف دیگر هم در محیط invitro هم این فعالیت را انجام می دهیم.ولی مطمئنا در محیط آزمایشگاه آن انتظاراتی را که داریم کاملا به دست نمی آید.
یک بیمار دیابتی چقدر می تواند امیدوار باشد که به کمک سلول های بنیادی در سال های آینده می تواند به درمان بیماری اش نزدیک تر شود؟
در قسمت انسان و بالینی باید زمان طولانی صرف شود که یک پروژه به مرحله بالینی برسد. اما در سطح invitro  امید زیادی حاصل شده است.یعنی سلول های بنیادی به سلول های انسولین ساز تمایز پیدا کرده اند.اما در فاز بالینی به زمان زیادی نیاز است.در واقع موضوعی نیست که در عرض یک الی دو سال از محیط آزمایشگاه به مرحله بالینی برسد. به چند سال وقت نیاز است.
بخش های دیگر مرکز سلولی مولکولی مشغول چه فعالیت هایی هستند؟
 مرکز سلولی مولکولی شامل چند قسمت عمده است.یک بخش مولکولی که فعالیت های مولکولی در آن انجام می شود.مانندCPR و مطالعات DNA و RNA انجام می شود. قسمت دیگر قسمت کشت سلولی است که سلول های بنیادی انسانی، حیوانی و سلول های سرطانی که هم شامل انسانی و هم شامل سلول های سرطانی می شود.همچنین کشت سلول های پر توان القایی هم داریم. قسمت مهم دیگر قسمت پروتومیکس است که روی ترشح و بیان پروتئین ها در سلول های مختلف فعالیت هایی انجام شده است.عمده فعالیت در قسمت کشت سلولی ، کشت سلولی روی داروهای مختلف، سرطان های مختلف مانند سرطان خون و سرطان کلون، سرطان مغز استخوان و همچنین بررسی داروهای مختلف .
آیا در این مرکز برای سرطان سینه داروی جدیدی طراحی شده است؟
داروهای مختلفی که توسط دانشجوها تهیه شده در دسترس داروخانه است.اما داروهایی وجود دارند که طبیعی هستند و به میزان بسیار کم در طبیعت یا گیاهان وجود دارند، اما ما به صورت غلیظ شده تهیه می کنیم و اثر آن ها را روی سلول ها مطالعه می کنیم.
چه مطالعاتی در زمینه مباحث ژنتیکی انجام داده اید؟
 تحقیقاتی در زمینه کلون کردن ژن ها و انتقال ژن به درون سلول و ایجاد صفات جدید و همچنین خاموش کردن بعضی صفات انجام شده است.برای مثال در بعضی از سرطان ها می توان ژن های آسیب دیده را خاموش و از جریان آن ها جلوگیری کرد.این فرآیند یا باعث مرگ سلول می شود و یا از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند.البته این موضوع در مراحل ابتدائی است.
مشکل سد راه فعالیت های تحقیقاتی و پیشرفت در زمینه  سلولی و مولکولی چیست؟
 محدودیت هایی که بر اساس تحریم ها به وجود آمده است باعث شده تهیه مواد و تست ها و لوازم آزمایشگاهی با مشکل مواجه شود.به دلیل این محدودیت ها ناچارهستیم روی موضوعات خیلی به هم وابسته فعالیت کنیم.همچنین بسیاری از فعالیت ها که در سطح ازمایشگاهی انجام می شود تلاشی برای بالینی شدن این تحقیقات انجام نمی شود.
مراکز علمی از این تحقیقات استقبال نمی کنند؟
استقبال از این تحقیقات نیازمند تبلیغات و ایجاد اعتماد دو طرفه است.متاسفانه یا تبلیغ مناسب برای تحقیقات انجام نمی شود یا اینکه دستاوردها بیان نمی شود. همچنین علاوه بر اینکه مستلزم زمان است، نیاز پشتوانه مالی چندین ساله شرکت ها و موسسات برای بالینی کردن تحقیقات هستیم.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه