تاریخ انتشار: یکشنبه 31 فروردین 1393
کلون کردن سلول های بنیادی جنینی انسانی از بالغین

  کلون کردن سلول های بنیادی جنینی انسانی از بالغین

در آزمایشی که اخیرا صورت گرفته، محققین آمریکایی و کره ای از تکنیک های کلونینگ برای ایجاد سلول های بنیادی جنینی از دو فرد بالغ استفاده کرده اند و امیدوار هستند بتوانند از این سلول ها برای طب ترمیمی استفاده کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از www.ft.com/technology/science،  این تیم تحقیقاتی هسته سلول های پوست گرفته شده از اهدا کننده های مرد 35 تا 75 ساله را به تخمک های انسانی که DNA شان برداشته شده بود منتقل کردند. بعد از تیمار بیوشیمیایی و شوک الکتریکی، جنین هایی با DNAی اهدا کننده شروع به تکوین کردند. این مطالعه بر مبنای تکنیک انتقال هسته سلول سوماتیک(SCNT) صورت گرفت که پیش از این برای تولید گوسفند Dolly در سال 1996 استفاده شد.

در اولین گام آن ها موفق به تولید جنین کلون شده ای از سلول های پوست کودک شدند اما به دلیل این که سلول های نوزادی تغییرات محیطی و وابسته به سن کمتری را متحمل می شوند آسانتر است و می تواند مانع از بازبرنامه ریزی به مرحله جنینی شود.

 توجه علمی و عمومی در سال های اخیر از کلونینگ درمانی به عنوان راهی جایگزین برای تولید سلول های بنیادی شبه جنینی که از لحاظ ژنتیکی شبیه بیماران باشد دور شده است( تکنولوژی سلول های بنیادی پرتوان القا شده).

سلول های بنیادی پرتوان القا شده مستقیما از سلول های بالغ و با استفاده از یک مخلوط بیوشیمیایی و ژنتیکی تولید می شوند که آن ها را به مرحله تکوینی شبه جنینی بر می گرداند. این روش مزیت های متعددی دارد: آسانتر است، احتیاج به تخمک های انسانی اهدا شده که به میزان کمی در دسترس هستند، ندارد. و شرایط اخلاقی نیز آن را محدود نمی کند چون هیچ جنینی به این طریق تولید نمی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه