تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 اردیبهشت 1393
منشأ سرطان مثانه شناسایی شد

  منشأ سرطان مثانه شناسایی شد

دانشمندان گزارش کردند که یک نوع سلول واحد پوشاننده مثانه که sonic-hedgehog را بیان می کند، مسئول اکثر سرطان های تهاجمی مثانه می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش به نقل از ANI، پروفسور Beachy اظهار داشت که در مرحله میانی پیشرفت سرطان، یک سلول بنیادی سرطانی واحد و اخلاف آن می تواند به سرعت جایگزین تمامی سطح مثانه گردد. دانشمندان از دو مدل موش در آزمایشات خود استفاده کردند. در یک گروه زمانی که سلول های بیان کننده sonic-hedgehog با یک رنگ فلورسنت نشاندار شده بودند، محققین به مطالعه وقایع رخ داده در موش هایی پرداختند که در معرض BBN قرار گرفته بودند. در گروه دوم، محققین از تکنیک های ژنتیکی جهت کشتن سلول های بنیادی پیش از قرارگیری در معرض BBN استفاده کردند. در گروه اول چند ماه پس از قرار گرفتن در معرض BBN ، تمامی سطح مثانه با مارکر سبز فلورسنت رنگ شد، که نشان دهنده این است که این سلول ها از سلول های بنیادی پایه بیان کننده sonic-hedgehog مشتق شده اند. زمانی که این سلول ها به موش های دیگر پیوند زده شوند، آنها قادر به ایجاد سرطان مثانه می باشند; در حالیکه سلول هایی که sonic-hedgehog رابیان نمی کنند این توانایی را ندارند.
در گروه دوم بدلیل نبود سلول های بنیادی هیچ توموری ایجاد نشد، اگرچه مثانه بدلیل فقدان سلول های بنیادی جهت تولید سلول های از دست رفته در حین عملکرد نرمال این بافت، شدیدأ به خطر می افتد. تحقیقات بعدی نشان داد که  هیچ یک از سلول های کارسینومای تهاجمی و پیشرفته در مدل های حیوانی تیمار شده با BNN، sonic-hedgehog را بیان نمی کنند و تنها سلول های بیان کننده sonic-hedgehog قابلیت تبدیل به سرطان مثانه در مراحل اولیه را دارند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه