تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 اردیبهشت 1393
کشف راهی نوین در افزایش رشد عصب پس ازآسیب

دانشمندان موفق به کشف روشی نوین در القای رشد سلول های عصبی پس از آسیب توسط غیر فعال کردن پروتئین رتینوبلاستوما یا Rb شدند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدیداز شناسایی مکانیسمی، برای افزایش رشد سلول های عصبی آسیب دیده خبر داد. دکتر Zochodne و تیم تحقیقاتیش مولکول کلیدی تنظیم کننده رشد سلول عصبی در سیستم عصبی آسیب دیده را کشف کردند. پروتئینی به نام رتینوبلاستوما یا Rb در نورون های بالغ وجود دارد. این پروتئین به طور نرمال از رشد نورون جلوگیری می کند. بنابراین با غیر فعال کردن Rb می توان رشد سریع را در نورون ها  القا کرد.
به گفته دکتر Zochodne، سرطان با رشد بیش ار حد سلولی همراه است و همچنین عملکرد Rb اغلب در سرطان ها به صورت غیر نرمال می باشد. بنابراین اگر سرطان قادر به افزایش رشد سلولی و رهایی از این شکاف عملکردی Rb می باشد، پس ما می توانیم فعالیت سلول های عصبی را شبیه سازی کرده و رشد سلول های عصبی را القا کنیم. دانشمندان  Rb را برای مدت زمان کوتاهی خاموش کرده ولی نتایج منفی مشاهده نکردند، بنابراین این روش می تواند یک راه درمانی ایمن برای بیمارانی باشد که از آسیب های نورونی رنج می برند.  دکتر Zochodne این تکنیک را تنها در سیستم عصبی محیطی بررسی کردند. سیستم عصبی محیطی مغز و نخاع را به بدن متصل می کند و بدون وجود این سیستم هیچ حرکت وحسی وجود نخواهد داشت. آسیب های سیستم عصبی محیطی با درد، بی حسی، اشکال در هماهنگی دست ها و کف پاها، بازوها و ساق پاها همراه می باشد. ایجاد روش های درمانی ایمن و مؤثر برای شرایط اختلالات عصبی محیطی نیاز به امکاناتی جهت بررسی سلول ها از محیط آزمایشگاه تا بیماران در کلینیک دارد. این امکانات برای محققین در Regeneration Unit in Neurobiology یا RUN فراهم شده است.

جمعه, 12 آبان,1402

Faraz

با سلام
ممنون میشم اطلاع بدین که این مطلب از تحیق به عمل رسیده یا خیر؟
اگر بله باید برای شروع درمان به کجا مراجعه کنیم؟

دوشنبه, 22 آبان,1402

پزشک مشاور

Faraz@
با سلام
برای انتقال علم کشف شده از یک مرحله تحقیقاتی به روش های درمانی ایمن و مؤثر در کلینیک راه طولانی وجود دارد، زیرا هرگونه اختلال در سیستم عصب مرکزی تبعات جبران ناپذیری دارد، چون اعصاب بدن درحال طبیعی قدرت بازسازی و رشد پایینی دارند.