تاریخ انتشار: شنبه 06 اردیبهشت 1393
 سرطان کولورکتال در ایران، برخلاف کشورهای دیگر در حال افزایش است
جراح کولورکتال

  سرطان کولورکتال در ایران، برخلاف کشورهای دیگر در حال افزایش است

دانشیار جراحی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه علاوه بر ژنتیک، مسائل اکتسابی هم در ابتلا به سرطان کولورکتال موثر است گفت: کشورهای اروپایی و آمریکایی با تغییر رژیم غذایی میزان ابتلا به این سرطان را کاهش داده اند در صورتی که سرطان کولورکتال در ایران در حال پیشرفت است.
امتیاز: Article Rating

دکتر امیر کشوری، جراح کولورکتال و  دانشیار جراحی دانشگاه تهران در گفت و گو با " بنیان" در تعریف سرطان کولورکتال گفت: سرطان کولورکتال، سرطانی است که روده بزرگ و قسمت انتهایی آن یعنی رکتوم را درگیر می کند.  سرطان روده بزرگ معمولاً از یک پولیپ شروع می شود،  پولیپ ها از ابتدا بدخیم نیستند اما طی سالها، برخی از پولیپ ها تبدیل به سرطان می شوند.
وی درمورد اینکه چه کسانی در معرض این سرطان هستند توضیح داد: سرطان روده بزرگ، بیشتر در افراد 50 سال و بالاتر رخ می دهد ولی در سنین پایین تر نیز دیده می شود، در واقع احتمال بروز سرطان با افزایش سن، افزایش می یابد.
دکتر کشوری تاکید کرد: مسائل ژنتیکی در ابتلا به این سرطان بسیار مهم است. حتی اگر خویشاوندان درجه یک مانند پدر و مادر فرد هم مبتلا نبودند اما برای مثال عموی شخص مبتلا بود، امکان مبتلا شدن فرد به دلیل مسائل ژنتیکی وجود دارد.
وی بهترین راه پیشگیری را تشخیص زود هنگام دانست و افزود: چنانچه فرد زمینه خانوادگی دارد حتما باید کارهای تشخیصی مانند آزمایش خون مدفوع را انجام دهد.همچنین تمام افراد بدون سابقه خانوادگی پولیپ یا سرطان روده بزرگ، بایستی تست های غربالگری را از سن 50 سالگی شروع نمایند.
این جراح کولورکتال جراحی را بهترین راه درمان سرطان کولورکتال دانست و گفت: انجام جراحی برای برخی از افراد که ابتلا به سرطان کولورکتال در آن ها سریع  تشخیص  داده می شود کافی است.اما هنگامی که تشخیص دیرتر انجام گیرد انجام شیمی درمانی  و رادیو تراپی هم لازم است.
میزان عود سرطان کولورکتال در ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است
دانشیار جراحی دانشگاه تهران، در ادامه درمورد مقاله ای که در ششمین کنگره سالیانه سرطان کولورکتال ارائه داد، توضیح داد: مقاله من درمورد عود کردن دوباره این بیماری بعد از جراحی بود. هدف بررسی ما این بود که متوجه شویم چند درصد از بیمارانی که در بیمارستان امام خمینی جراحی شدند، عود کرده و این عود کردن به چه دلیلی بوده است.
وی افزود: در مجموع به این نتیجه رسیده ایم که میزان عود لوکال، یعنی عودی که در موضع جراحی اتفاق افتاده است نسبت به بیمارستان های بزرگ دنیا قابل توجه است. ما قصد داریم بررسی کنیم دلیل این امر از وسایل جراحی است یا میزان  پیشرفت بیماری در بیماران ما زیاد است.
دکتر کشوری در پاسخ به این سوال که درمانی که بعد از عود بیماری صورت می گیرد چه نوع درمانی است گفت: معمولا بعد از عود، جراحی پاسخگو نیست.مطالعات نشان داده است که حدود 25 درصد بیماران دوباره جراحی شدند.اما درمان و نتیجه مطلوبی نداشته است.
وی در پایان تاکید کرد: بهترین راه پیشگیری از این بیماری از طریق تغذیه درست و استفاده فیبر در تغذیه است.همچنین از آنجائی که یبوست یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان کولورکتال است، باید از بروز آن جلوگیری کرد.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 30 تیر,1393

لیلا عرب

ژاله عزیز <br />با سلام <br />پاسخ به سئوال شما در حیطه این سایت که مربوط به سلول های بنیادی است نمی باشد و باید با جراح عمومی مشورت شود.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه