تاریخ انتشار: شنبه 06 اردیبهشت 1393
سلول های بنیادی که به طور طبیعی از دست رفته اند به وسیله سلول های غیر بنیادی جایگزین می شوند

  سلول های بنیادی که به طور طبیعی از دست رفته اند به وسیله سلول های غیر بنیادی جایگزین می شوند

مطالعات در مورد نیچ سلول های بنیادی در مدل های جانوری(مگس سرکه) می تواند به توضیح چگونگی تکثیر سلول های بنیادی در تومورهای سرطانی کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازbiosciencetechnology، محققین دانشگاه جان هاپکینز با استفاده از مگس سرکه به عنوان یک مدل جانوری، به مطالعه سلول ها بنیادی در مراحل طبیعی تکوین شان پرداخته اند.

همه سلول های بنیادی در شرایط آزمایشگاهی به رشد و تکثیر  می پردازند اما در بدن موجود زنده این سلول های بنیادی در بافت ها باقی می مانند و درون مکان هایی به نام کنام یا نیچ به صورت خاموش قرار دارند. این سلول ها که تحت عنوان سلول های بنیادی بالغ شناخته می شوند قادر به ایجاد سلول های مختلفی مانند سلول های خونی و زایا در بدن هستند.

محققین به مطالعه برخی نیچ ها در بیضه های مگس سرکه کرده اند. درون بیضه این جانوران سه نوع سلول وجود دارد که شامل سلول های بنیادی خط زایا، سلول های بنیادی کیستی سوماتیک و سلول های قطبی است.

سلول های قطبی سیگنال های لازم برای حفظ دو نوع سلول دیگر را ارائه می دهد. این سلول ها، سلول های بنیادی نیستند و  قادر به تقسیم یا تغییر عملکرد نیز نمی باشند.

مطالعات نشان داده است که به مرور زمان  سلول های بنیادی سوماتیک که نقش پشتیبان برای خط زایا را دارند از بین می روند. در 35 درصد بیضه ها این مسئله غیر قابل برگشت است ولی در بقیه به طریقی این سلول ها جایگزین می شوند! و این بسیار جالب توجه است.

جواب این سوال در رفتار سلول های قطبی نهفته است. در واقع زمانی که این سلول های بنیادی سوماتیک تخریب می شوند، سلول های قطبی ماشین تقسیم سلولی خود را مجددا به راه می اندازند. محققین برای اطمینان از این نقش سلول های قطبی راه های مختلفی را تست کردند که از جمله آن ها نشان دار کردن ژنتیکی این سلول ها بود و مشاهده کردند که ایده آن ها در این زمینه درست بوده است.

اما این محققین مشاهده کرده اند سلول های بنیادی جدیدی که به این طریق ساخته می شوند دقیقا شبیه سلول های اولیه نیستند. با مطالعه دقیق تر مشخص شد که این بیضه های تخریب شده و احیا شده نیچ های جدیدی را ساخته اند. یعنی این بیضه ها به جای یک نیچ برای سلول های بنیادی می توانند دو تا سه نیچ داشته باشند.

محققین چگونگی تشکیل این نیچ های جدید را نمی دانند اما تصور می کنند که نیچ اصلی همزمان با تقسیم سلول های بزرگتر شده و در نهایت به دو یا سه نیچ تبدیل می شود.

از طرف دیگر این محققین چگونگی تشکل تومورهای سرطانی را مشابه تشکیل این نیچ ها می دانند و شناخت این مکانیسم های را برای درک چگونگی تشکیل تومورهای سرطانی بسیار مهم می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه