تاریخ انتشار: یکشنبه 07 اردیبهشت 1393
بازبرنامه ریزی سلول های خون به سلول های بنیادی خون ساز در موش

  بازبرنامه ریزی سلول های خون به سلول های بنیادی خون ساز در موش

محققین با استفاده ازمخلوطی از هشت فاکتور رونویسی موفق به بازبرنامه ریزی سلول های خون بالغ موش به سلول های بنیادی هماتوپوئیتیک خون ساز(HSCs) شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  این سلول های بنیادی خون ساز که محققین آن ها را سلول های بنیادی هماتوپوئیتیک خون ساز القا شده(iHSCs) می نامند تمام ویژگی های عملکردی سلول های بنیادی هماتوپوئیتیک خون ساز را دارا هستند، قابلیت خودنوزایی دارند و می توانند همه اجزای سلولی خون را به وجود آورند.

این یافته ها می تواند گامی بزرگ در طب ترمیمی باشد: یعنی توانایی تولید سلول های بنیادی هماتوپوئیتیک خون ساز از انواع سلول های مختلف که برای پیوند سلول های بنیادی هماتوپوئیتیک خون ساز مناسب باشند. این فرایند می تواند مشکل کمبود تعداد سلول های بنیادی هماتوپوئیتیک خون ساز را که در فرایند پیوند بسیار کلیدی است حل کند. در واقع چیزی حدود20000 سلول های بنیادی هماتوپوئیتیک خون ساز در مغز استخوان وجود دارد.

محققین می گویند که قادر باشند که سلول های بنیادی هماتوپوئیتیک خون ساز اتولوگ را از سلول های خود فرد بیمار ایجاد کنند، این فرایند برای طب ترمیمی و برای افزایش توانایی برای مقابله با بیماری های خونی بسیار موثر خواهد بود.

در این مطالعه این محققین بیان ژن را در حدود 40 نوع مختلف از سلول های خونی و سلول های پیش ساز خونی مورد غربالگری قرار دادند و از این بین 36 فاکتور رونویسی را شناسایی کردند که منحصرا در سلول های بنیادی هماتوپوئیتیک خون ساز بیان می شدند نه سلول هایی که از آن ها به وجود می آید.

در یکسری آزمایشات پیوندی موشی این محققین دریافتند که هشت فاکتور رونویسی Hlf، Runx1t1، Pbx1، Lmo2، Zfp37، Prdm5، Mycn و Meis1 برای بازبرنامه ریزی سلول های پیش ساز خونی به سلول های بنیادی خون ساز القا شده کافی هستند.

نتایج نشان داده است که این سلول های بنیادی خون ساز القا شده قادر به تولید انواع مختلف سلول های خونی در موشی که به آن پیوند شده اند هستند و می توانند این توانایی را کسب کنند که به همه رده های خونی تمایز یابند. و حتی در زاده های حاصل از این موش ها نیز سلول های بنیادی خون ساز القا شده دارای هشت فاکتور رونویسی وجود دارند و می توانند سلول های خونی را ایجاد کنند.

دکتر Rossi سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید که اطلاعات به دست آمده از مطالعه آن ها نشان می دهد که هویت عملکردی و مولکولی سلول های بنیادی خون ساز می تواند با تعداد نسبتا کمی از فاکتورها حفظ شود. این الگوی بازبرنامه ریزی سلولی بسیار شبیه روش تولید سلول های بنیادی پرتوان القا شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه