تاریخ انتشار: یکشنبه 07 اردیبهشت 1393
اثر سلول های بنیادی گردش کننده خون روی سلامتی قلب وعروق

  اثر سلول های بنیادی گردش کننده خون روی سلامتی قلب وعروق

مطالعه ای که جدیدا صورت گرفته است پیشنهاد می کند که تلاش ها برای جداسازی سلول های بنیادی بالغ از خون و به منظور درک و بهبود بالقوه سلامتی قلب و عروق ممکن است ضروری نباشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، محققین دریافته اند که چندین نوع سلول مختلف با ویژگی های اولیه در خون در حال گردش هستند که می توانند مزایایی مشابه  آن چه از سلول های  بنیادی انتظار می رود داشته باشند از جمله این سلول ها سلول های اندوتلیالی پیش ساز می باشند.

در این مطالعه محققین به آنالیز جمعیت های سلولی ناخالص موجود در خون پرداختند. این دانشمندان می گویند روش  آن ها مداخله همه سلول های موجود در خون از جمله سلول های اندوتلیالی پیش ساز را در یک عملکرد مشابه تعیین می کند. در واقع آن ها  قادر هستند که حضور سلول ها و اثر وجود آن ها را در نمونه های بالینی بدون جداسازی آن ها تشخیص دهند.

در این مطالعه، این تیم تحقیقاتی به الگوی فعالیت ژنی انواع مختلف سلول های گردش کننده در سراسر بدن پرداختند که ممکن است عروق خونی را ترمیم و حفظ کرده و منجر به سلامت قلبی شوند. این محققین دریافتند که بسیاری از این سلول ها دارای ویژگی های بنیادی هستند. مطالعه الگوی فعالیت ژنی در اهدا کننده های خونی نشان داد که برخی از این ژن ها با مشکلاتی مانند فشار خون بالا و عدم انعطاف پذیری عروق خونی مرتبط هستند.

در واقع این مطالعه نشان داد که همه سلول های بنیادی دخیل در فرایند ترمیمی منحصر از مغز استخوان منشا نمی گیرند و می توانند ار منابع دیگری تامین شده و با استفاده از گردش خون به نواحی آسیب دیده قلب و عروق رسیده و به ترمیم بپردازند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه