تاریخ انتشار: دوشنبه 08 اردیبهشت 1393
کشف تنظیم کننده های کلیدی در ضربان سازی مغز و قلب

زیست شناسان کشف کرده اند که چگونه یک سپر خارجی در کانال های نوع T پیام رسانی الکتروشیمیایی سلول های مغز و قلب را تغییر می دهد. درک چگونگی عملکرد این سپر ها می تواند به محققین در ایجاد کلاس های دارویی برای درمان صرع، بیماری های قلبی عروقی و سرطان کمک کند.

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، محققین دانشگاه واترلو کشف کرده اند که چگونه نوعی حلزون تالاب به نام Lymnaea stagnalis می تواند بااستفاده از یون های کلسیم به سمت استفاده از یون های سدیم برای تولید سیگنال الکتریکی شیفت کنند که این به دلیل وجود یک سپر خارجی از جنس آمینو اسید در بالای ورودی کانال است.

کانال های نوع T با ولتاژ کم پالس های بسیار کوچکی ایجاد می کنند که به صورت یک بار مثبت از خلال غشای سلولی می گذرد. این کانال ها به صورت طبیعی بسیار انتخاب گرا هستند و تنها اجازه عبور یک یون سدیم را به ازای 10000 یون کلسیم می دهند.

نتیجه این سیگنال های ریتمیک تولید شده بوسیله این انتقال کاتیونی فرایندی است که موجب حمایت انقباض همزمان عضلات قلبی و شلیک های نورونی در برخی قسمتهای مغز مانند تالاموس می شود و فرایندهایی مانند چرخه خواب و بیداری و ریتم سیرکادین را تنظیم می کنند.

کانال های نوعT در این حلزون ها و سایر بی مهرگان شباهت بسیار زیادی به آن چیزی دارد که در انسان یافت می شود.  این حلزون ها به دلیل طول کوتاه(7سانتی متر) شبکه عصبی ساده و فیزیولوژی که دارند مدل جانوری مناسبی برای نوروبیولوژیست ها هستند.

مطالعات نشان داده است که فعالیت بیش از اندازه کانال های نوعT در انسان می تواند منجر به صرع، مشکلات قلبی، دردهای نوروپاتیک و چندین نوع سرطان شود. از طرف دیگر داروهایی که بتواند کانال های نوعT را مهار کنند قادر به اتصال به خود کانال ها نیستند.

بنابراین این محققین قصد دارند تا ساختار مولکولی این کانال ها را شناسایی کنند و این که چگونه این کانال ها جریان های یونی را به منظور ایجاد سیگنال الکتریکی عبور می دهند.