تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 اردیبهشت 1393
نخستین كتاب زیست شناسی پیشرفتۀ سلول های بنیادین بالغ  منتشر شد
توسط پژوهشگاه ابن سینا

نخستین كتاب زیست شناسی پیشرفتۀ سلول های بنیادین بالغ منتشر شد

کتاب زیست شناسی پیشرفتۀ سلول های بنیادین بالغ مشتمل بر سرفصل هایی حاوی شرح مکانیسم ها و رویدادهای زیستی سلول های بنیادین به قلم دکتر سمیه کاظم نژاد متخصص بیوشیمی بالینی، مدیر گروه پژوهشی مهندسی بافت و پزشکی بازساختی پژوهشگاه ابن سینا و همکاران، به چاپ رسید.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی– ابن سینا، کتاب حاضر، با بهره گیری از آخرین یافته ها و  تجربیات مشتق از پروژه های شاخص ملی و جهانی توسط گروهی از پژوهشگران تدوین شده است.
دکتر محمدمهدی آخوندی، رئيس پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا گفت: در سال های اخیر دانش پزشکی، به دنبال شناخت ابزارها و سازوکارهای زیستی جدید شاهد تحولات شگرفی بوده است. بطوریکه شناخت ماهیت و مختصات زیستی سلول های بنیادین خود به تنهایی در شکل گیری مفاهیمی نوین و دگرگون کننده در حوزۀ ترمیم، نوسازی و جوان سازی بافت های مختلف تحول ساز بوده است. آشکار است که با وجود چنین گسترش چشم گیری در عرصۀ کاربرد بالینی و سازوکارهای درمانی، بدنۀ پژوهش های زیستی و پزشکی کشور نیز، ناگزیر از حرکت در مسیر پیوند و تلفیق پژوهش های بنیادی و مطالعات بالینی است. این نوع نگاه کاربرد محور، مستلزم دستیابی به شناخت عمیق بنیادهای نظری، فرضیه ها و آگاهی از تجربه های زیستی است که بدون مطالعه و جستار دقیق و طبقه بندی شده در این یافته ها امکان پذیر نیست. از این رو، در چنین شرایطی تأمین منابع مناسب و معتبر علمی، دربرگیرنده مطالعات و مفاهیم به روز، وظیفه ای خطیر محسوب می شود. که بطور قطع در سرعت بخشی به پیشرفت علمی کشور و فراگیری آن تأثیر گذار است.
دکتر آخوندی خاطر نشان کرد: کتاب پیشِ رو، برآیند توانمندی، اشتیاق و تجربه گرایی محققین جوان، متخصص و مجرب پژوهشگران دانش سلول های بنیادین و پزشکی بازساختی است. نویسندگان کوشیده اند ضمن دسته بندی مناسب سازوکارها و رویدادهای زیستی سلول های بنیادین، به روزترین یافته ها را ارائه دهند و پیوند مسائل زیستی و راهکارهای سلول درمانی و پزشکی بازساختی را توضیح دهند.
 در ادامه، دکتر سمیه کاظم نژاد متخصص بیوشیمی بالینی و مدیر گروه مهندسی بافت و پزشکی بازساختی ابن سینا اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع معتبر در زمینۀ اصول و سازوکارهای زیست شناختی این سلول ها در مجموعۀ نشر دانشگاهی، بر آن شدیم جدیدترین مطالب و یافته های علمی در زمینۀ زیست شناسی سلول های بنیادین، چالش ها و چشم اندازهای مطرح در توسعۀ جایگاه و نقش این ابزار زیستی در علوم پزشکی و رهیافت های درمانی را، در قالب کتاب « زیست شناسی پیشرفتۀ سلول های بنیادین بالغ»، تدوین و ارائه نماییم. هدف اصلی از تألیف این اثر، توسعۀ دانش و تلاش برای آسان سازی درک زیست شناختی این شاخۀ نوظهور از علوم زیست شناسی و پزشکی می باشد. این کتاب دستاورد هم افزایی توانمندی، اشتیاق و مشارکت گروهی از محققان جوان و مجرب عرصۀ سلول های بنیادین و پزشکی بازساختی است و با بررسی آن می توان دریافت که نویسندگان کوشیده اند ضمن دسته بندی مناسب سازوکارها و عملکرد زیستی سلول های بنیادین، به روزترین یافته ها را فرا روی مخاطبان قرار دهند و پیوند مسائل  زیستی و راهکارهای سلول درمانی و پزشکی بازساختی را معرفی کنند. با توجه به این ویژگی ها و نیز، اهمیت پرداختن به اولویت ها و کاستی های آموزشی و پژوهشی دانشجویان و محققان، مطالعه این کتاب از سوی ستاد محترم توسعۀ پژوهش و کاربرد سلول های بنیادی کشور نیز توصیه شده است.
این کتاب در قطع وزیری، 200 صفحه با قیمت 000/120 ریال و مشتمل بر 9 فصل با عناوین «ويژگي های سلول های بنيادين»، «بيان و عملكرد ژن هاي پر توانی در سلول هاي بنيادين بالغ»، «کنام سلول های بنیادین بالغين»، «کنام مغز استخوان»، «تنظيم طول عمر سلول هاي بنيادين بالغ»، «انعطاف‌پذیری سلول‌های بنیادین بالغ»، «فاکتورهای کلیدی دخیل در تمایز و ترافیک سلول های بنیادین»،«سلول های بنیادین پر توان القایي: ویژگی ها و چشم‌اندازها» و«سلول های بنيادين سرطانی»  می‌باشد.
شایان ذکر است چاپ اول این کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه ابن سینا در اواخر زمستان 1392 منتشر شده است و در اولین مرحله پخش در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و علاقمندان می توانند جهت تهیه کتاب فوق و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22402110 تماس حاصل نمایند.