تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 اردیبهشت 1393
جراحی ترمیم نای با پیوند سلول‌های بنیادی در سگ انجام شد
با تلاش محققان جهاد دانشگاهی

  جراحی ترمیم نای با پیوند سلول‌های بنیادی در سگ انجام شد

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم از عمل جراحی نای سگ ایرانی در مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی استان قم خبر داد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، محمد ابراهیم فقیه زاده با اعلام این مطلب گفت: «لاکی» نام سگ ایرانی است که روز گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت و در طی این جراحی بخشی از نای و لوله تراشه جانور برداشته شد و داربستی از سلولهای بنیادی جایگزین شد.
 
وی افزود: در این عمل جراحی برشی به اندازه سه سانتی متر از نای جانور ایجاد می شود و ناحیه برش با دو لایه داربست پوشیده شده که ویژگی اصلی این داربست ها شکل پذیری مناسب دارا بودن ظرفیت تخلل به منظور قرارگیری سلولهای بنیادی بر روی آن هست.
 
رییس جهاد دانشگاهی واحد قم تاکید کرد: این داربست ها بعد از مدتی تجزیه شده و گلبولهای سفید بدن جانور هیچ گونه واکنشی نسبت به آنها ندارد و طی فرایند تدریجی تجزیه، سلولهای غضروفی از داربست خارج شده و محل برش را ترمیم می‌کنند.
 
فقیه زاده با بیان اینکه در لایه داربست زیرین که تجزیه پذیری طولانی دارد، سلولهای مزانشیمال قرار می گیرد، ادامه داد: این سلولها به دلیل نقش ایمونومدیلیتوری باعث فراخوانی سلولهای ترمیم کننده به این ناحیه شده و باعث افزایش سرعت ترمیم پذیری می شوند.
 
به گزارش ایسنا وی اضافه کرد: داربست هایی که سلولهای کندروسیتی بر روی آن قرار دارد با سرعت بیشتری تجزیه شده و فرایند آزاد سازی سلولها وترمیم را آغاز می کند.
 
 
پیوند نای در سگ
رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم، استفاده از سلول‌های تمایز یافته سگ دیگر و پیوند آلوژن این سلول‌ها به داربست را مورد توجه ویژه قرار داد و گفت: در این تحقیق از لاروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از رد پیوند استفاده شده است.
 
فقیه زاده افزود: این چهارمین سگی است که در مرکز مورد جراحی قرار گرفته است که طی این جراحی، ناحیه برش خورده پس از گذشت هشت هفته توسط سلولهای بنیادی ترمیم خواهد شد.
 
به گفته وی، آزمایشگاه سلول‌های بنیادی در بهمن ماه سال 89 در استان قم آغاز به کار کرده و طی مدت سه سال، فعالیت تخصصی محققان این بخش بر روی کشت، تکثیر و تمایز سلولهای بنیادی به ویژه در زمینه غضروف بوده و این بخش در سطح کشور دارای جایگاه ویژه ای در بین مراکز است.
 
مهدیه قیاسی، مسوول آزمایشگاه سلولهای بنیادی جهاد دانشگاهی واحد استان قم هم در حاشیه عمل جراحی «لاکی» گفت: مهم ترین کاربرد جایگزینی سلولهای بنیادی در نای در درمان سرطان های حنجره و مشکلات تنفسی خواهد بود.
 
وی در ادامه با اشاره به عمل جراحی سگ ایرانی (لاکی) در مرکز تحقیقات جانوری جهاد دانشگاهی واحد استان قم، گفت: این سلولهای بنیادی تمایز یافته است که تحت شرایطی با فاکتورهای خاصی به نای پیوند زده شد.
 
مسوول آزمایشگاه سلولهای بنیادی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، ادامه داد: در این عمل جراحی حدود سه سانتی متر از نای حیوان برداشته شد و با استفاده از داربستی دو لایه که دارای خلاء در جهت استقرار سلولهای بنیادی هستند، به نای پیوند شده است که این جراحی پس از یک ساعت زمان با موفقیت انجام شد.
 
وی در خصوص کاربرد سلولهای بنیادی در ترمیم نای عنوان کرد: متاسفانه عده ای به دلیل سرطان حنجره و یا استفاده از مواد شیمیایی دچار آسیب در ناحیه نای می شوند که این امر مشکلات تنفسی زیادی را به وجود می آورد از این رو با انجام آزمایش‌های دقیق بر روی سلولهای بنیادی در تلاش هستیم بخش آسیب دیده را ترمیم کنیم.
 
قیاسی ادامه داد: برای انجام این طرح در دو فاز جراحی صورت گرفت که در مرحله اول چربی سگ برداشته شد و در مرحله دوم نیز عملیات پیوند سلولهای بنیادی انجام شد.
 
قیاسی در پایان با اشاره به ترمیم نای در 8 هفته عنوان کرد: پیش از این نیز آزمایشاتی در این زمینه صورت گرفته است که بخشی از آن موقفقیت آمیز بوده و امیدواریم با مطالعات وسیع و پژوهشهای انجام شده بتوانیم لوله تراشه را به زودی طرحی کنیم.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه