تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393
سلول های بنیادی ویژگی جذبی غیرمعمولی را نشان می دهند

  سلول های بنیادی ویژگی جذبی غیرمعمولی را نشان می دهند

مطالعات نشان می دهد ویژگی auxetic(منقبض شدن در زمان کشیده شدن و یا پهن شدن در زمان فشرده شدن) موجود در بسیار از مواد طبیعی، در زمان تمایز سلول های بنیادی نیز وجود دارد و منجر به جذب مواد و مولکول های لازم برای تمایز از سیتوپلاسم به هسته می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، طبق مطالعه صورت گرفته در دانشگاه کمبریج، سلول های بنیادی ویژگی عجیبی را نشان می دهند که تا پیش از این در سطح سلولی مشاهده نشده بود. این ویژگی که آن را تحت عنوان auxeticity می نامند دارای کاربردهایی در عایق های صدا، اسفنج های فوق جاذب و جلیقه های ضد گلوله است.

اغلب مواد وقتی کشیده می شوند منقبض می شوند. به عنوان مثال اگر شما یک نوار الاستیک را بکشید، این نوار نازک تر خواهد شد. خلاف آن نیز درست است اگر بگوییم اگر ماده ای را فشار دهیم گسترده تر می شود، برای مثال، اگر یک توپ تنیس را بین دو دست فشار دهیم محیط توپ گسترده تر خواهد شد. با توجه به این مطلب، محققین مواد به مطالعه در مورد این ویژگی(auxeticity) پرداخته اند و دریافته اند که مواد auxetic مانند جاذب های شوک یا اسفنج ها عمل می کنند. با توجه به آن چه گفته شد این ویژگی تا کنون در مورد مواد طبیعی نشان داده شده بود.

اما در مطالعه ای جدید مهندسین بافت و زیست شناسان این ویژگی را در هسته سلول های بنیادی جنینی نیز مشاهده کرده اند. در واقع این محققین می گویند که بسیار جالب است بدانیم که زمانی که سلول های بنیادی طی فرایند تمایز در حال تبدیل به سلول تخصص یافته تری هستند، هسته آن ها ویژگی auxetic را نشان می دهد و به آن اجازه می دهد تا در قبال مواد پیرامونی به صورت یک اسفنج جاذب عمل کند. این ویژگی تا پیش از این در سطح سلولی مشاهده نشده بود و در جهان طبیعی بسیار غیرمعمول است.

این ویژگی auxetic در  هسته سلول های بنیادی جنینی و در زمان انتقال از مرحله جنینی به مرحله تمایز یافتگی مشاهده می شود. برای نشان دادن این ویژگی این محققین سیتوپلاسم سلول در حال تمایز را با یک ماده رنگی تیمار کردند و مشاهده کردند که زمانی که آن ها هسته را می کشند، این هسته رنگ را جذب می کند و نشان می دهد که منفذدارتر می شود و این ممکن است نشان دهنده این مطلب باشد که جذب مولکول ها از سیتوپلاسم و یا محیط به تمایز سلولی کمک می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه