تاریخ انتشار: جمعه 12 اردیبهشت 1393
ایجاد غضروف انسانی کارآمد به وسیله مهندسین بافت در آزمایشگاه

  ایجاد غضروف انسانی کارآمد به وسیله مهندسین بافت در آزمایشگاه

محققین در دانشگاه کلمبیا اعلام کرده اند که با موفقیت توانسته اند با استفاده از سلول های بنیادی انسانی مشتق از مغز استخوان، غضروف انسانی کاملا کارآمدی را در شرایط آزمایشگاهی ایجاد کنند. این مطالعه می تواند به نحو بسیار مطلوبی شرایط تکوین، ترمیم و بیماری یک بافت را شبیه سازی کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily،دکتر Novakovichسرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: ما برای اولین بار توانسته ایم غضروف انسانی کاملا کارامدی را با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی و شبیه سازی فرایند تکوینی متراکم شدن مزانشیم در شرایط in vitro بسازیم.

بسیار از افراد غضروف را بافت بسیار ساده ای می پندارند زیرا از یک نوع سلول ساده تشکیل شده، فاقدخون رسانی و عصب دهی  است و  با قدرت تحمل بالای فشار،  قابلیت حفاظت از انتهای استخوانی را در مفاصل به عهده دارد. تا کنون در مطالعات مهندسی بافت غضروف را فقط از سلول های جانوری جوان ساخته بودند و مطالعه ای که از سلول های بنیادی بالغ مغز استخوان و چربی(منابع کاربردی تر) استفاده کرده باشد گزارش نشده بود.

در این مطالعه این محققین موفق شدند با تغییر روش مهندسی بافت، فیزیولوژی و کشش اطراف سلول هار ا تغییر داده و ایجاد غضروف کاملا کارامدی کنند.

روش عمومی در مهندسی بافت غضروف، استفاده از هیدروژل ها و کشت سلول ها در آن ها در حضور مواد غذایی و فاکتورهای رشد بوده است که نتیجه حاصله ایجاد غضروف هایی بوده است که از نظر مکانیکی ضعیف هستند. در نتیجه محققین تصمیم به شبیه سازی هر چه بیشتر تکوین غضروف گرفتند. در این میان به نظر می رسد مرحله متراکم شدن سلول های مزانشیمی نقش بسیار مهمی در این میان دارد و با شبیه سازی این مرحله بتوان غضروف های با کیفیت بهتر تولید کرد.

محققین مشاهده کردند که  تحمل کشش فشاری و سر خوردن دو ویژگی مهم و عملکردی بافت غضروف است و در نتیجه از روش های مهندسی برای بالا بردن کیفیت این دو ویژگی استفاده کردند. آن ها از این روش برای ایجاد قطعات بزرگ غضروفی که از نظر مکانیکی قوی بودند و از لحاظ آناتومیک نیز شکل مناسبی داشتند استفاده کردند تا بتوانند نواقص غضروفی را ترمیم کنند.

گام بعدی در این مطالعه این است که آیا این غضروف می تاوند به صورت بلند مدت عملکرد داشته باشد؟

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه