تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 اردیبهشت 1393
مطالعات سلول های بنیادی تفاوت بین اطلاعات موجود و درمان های موفق گزارش شده را تفسیر خواهد کرد

  مطالعات سلول های بنیادی تفاوت بین اطلاعات موجود و درمان های موفق گزارش شده را تفسیر خواهد کرد

تحقیق جدید در مورد موفقیت آزمایش های بالینی سلول درمانی نشان داد که این مطالعات ممکن است بیش از آن چه اطلاعات و آمار این آزمایشات نشان می دهد موفق بوده باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین کالج سلطنتی لندن متاآنالیز هایی را روی 49 مطالعه که از سلول های بنیادی مغز استخوان برای بیماری های قلبی استفاده کرده بودند انجام داد. این مطالعات به صورت تصادفی انتخاب شد.

تفاوت ها بر مبنای دو یا تعداد بیشتری معیار گزارش شده بود که از نظر منطقی و ریاضی قابل قبول نبود. به عنوان مثال، یک گزارش در مورد مطالعه 70 بیمار بود که به دو گروه 35 و 80 نفری تقسیم شده بودند!!!

محققین دریافتند که تفاوت های حساب شده در این مطالعات، در مورد بهبود  عملکرد قلبی گزارش شده بسیار تعیین کننده بوده است. و مطالعاتی با اختلافات کمتر ، بهبود عملکردی بسیار بسیار کمتری را نشان می دادند.

متا آنالیزهای قبلی روی نتایج بسیاری ازمطالعات بالینی نشان داده بود که سلول درمانی با استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان اثر بسیار مثبتی روی بهبود عملکرد قلبی دارد. با وجود این که برخی مطالعات نشان داده است که این فرایند بسیار موفقیت آمیز است اما برخی تغییر را گزارش نکرده اند و علت این امر مشخص نیست.

محققین می گویند مطالعات بالینی معمولا دارای حجم بالای از اطلاعات هستند که تفسیر آن ها به نوبه خود بسیار مهم است. هم چنین مجلات علمی منتشر کننده  این اطلاعات گاها در انتشار این تفاوت ها کوتاهی می کنند.

متاسفانه در حال حاضر محققین می گویند این که بتوانیم به طور قطع بگوییم می توان از سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان برای درمان موثر بیماری های قلبی استفاده کرد امکان پذیر نیست. با این وجود، مطالعه ای هدفمند و وسیع برای این نوع از درمان آغاز شده است که هزاران بیمار را در بر می گیرد. این برنامه پروتکل قوی را در بر می گیرد که تضمین می کند اطلاعات به دست آمده از این مطالعه کاملا منطقی و کاربردی خواهند بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه