تاریخ انتشار: دوشنبه 15 اردیبهشت 1393
فناوری جدید شناسایی زودهنگام سلول‌های سرطانی پستان

  فناوری جدید شناسایی زودهنگام سلول‌های سرطانی پستان

محققان دانشگاه نورث وسترن موفق به ارائه نانوساختار درخشانی موسوم به نانومُنور شدند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را در مراحل اولیه تشکیل شناسایی کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، زمانی که سرطان از یک بخش بدن به بخش‌های دیگر سرایت می‌کند، به مرحله خطرناکی وارد شده که مرگبار خواهد بود. رشد سرطان در خفا انجام می‌شود، به صورتی که ممکن است ماه‌ها و سال‌ها قابل شناسایی نباشد.
 
اخیرا فناوری جدیدی عرضه شده که می‌توان از آن برای شناسایی حرکت سلول‌های تومور استفاده کرد، بطوری که حرکت این سلول‌ها در مراحل اولیه قابل شناسایی می‌شود. این فناوری که به نانومنور شهرت یافته، برای شناسایی سلول‌های سرطان پستان به کار گرفته شده‌ است.
 
این گزارش یکی از 10 هزار مقاله‌ای است که در دویست و چهل و هفتمین نشست ملی انجمن ACS ارائه شده‌ است.
 
شاد تاکستون از محققان این پروژه می‌گوید: ما از مولکول DNA برای این کار استفاده کردیم؛ این رشته‌ها را به‌ صورت کروی تولید کرده و آنها را به نحوی طراحی کردیم که بتوانند درون سلول،‌ مولکول‌های ویژه‌ای را شناسایی کنند. این ساختارها وارد سلول شده و به محض یافتن مولکول‌های عامل بیماری، درخشان می‌شوند. ما در جستجوی این حقیقت هستیم که آیا می‌توان از این نانومنورها برای ساخت یک دستگاه تشخیص سرطان پستان استفاده کرد. شناسایی در مراحل ابتدایی بسیار مهم است. نانومنور می‌تواند چگونگی تشخیص سرطان پستان را به طور کامل تغییر دهد.
 
تشخیص زودهنگام اهمیت زیادی دارد، بویژه اگر پای سرطان در میان باشد. برخی بیماران، زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که سلول‌های سرطانی از محل خود حرکت کرده و به بخش‌های دیگر سرایت کرده‌اند که به این مرحله متاستاز گفته می‌شود. متاستاز بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود. سرطان در سال 2012 جان 8 میلیون نفر در جهان را گرفته است.
 
به گزارش ایسنا به نوشته سایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در دهه 90 میلادی اسید نوکلئیک کروی موسوم به SNAs ابداع شده که معمولا دارای پوششی از جنس نانوذرات طلا است. در سطح این ساختار رشته‌های DNA قرار داده می‌شود.
 
میرکین از دانشگاه نورث وسترن می‌گوید: ما از اسید نوکلئیک کروی برای شناسایی مولکول‌های موجود در سلول استفاده کردیم. شاید این ایده در ابتدا غیرممکن به نظر برسد، اما ما موفق به پیاده‌سازی آن شدیم. نانومنوری که ما ساختیم می‌تواند تعداد اندکی سلول سرطانی را در میان اقیانوسی از سلول‌های سالم شناسایی کند. از این ابزار می‌توان برای یافتن روش درمان صحیح برای بیماری سرطان نیز استفاده کرد.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه